Monday 20 April 2020

Bupati Magento Jawab Kluster 43 Postif Covid19 Dari Indonesia

 Pondok pesantren Al-fatah Temboro.


Kementerian Kesihatan Malaysia memanggil Sekolah Asrama Islam Al-Fatah di Desa Temboro, Kabupaten Karas, Kabupaten Magetan, Jawa Timur, sebuah kelompok baru Covid-19.

Malaysia berkata demikian kerana 43 pelajar Al-Fatah dari negara jiran itu disyaki terkena Covid-19.

Bupati Magetan Suprawoto mengatakan bahwa dia telah berkoordinasi dengan Kementerian Luar Negeri untuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah di Temboro.

Meski begitu, Kang Woto, seperti yang disebutnya, tidak dapat memastikan mengenai kelompok Covid-19 di Al-Falah seperti yang dituntut oleh Kerajaan Malaysia.

"Kami tahu kelompok dari mana ?," katanya, Isnin, 20 April 2020.

Untuk mengetahuinya, lanjutnya, Kluster Penanganan Pecutan Koordinasi Kabupaten Magvid segera melakukan pencarian alias penelusuran.

Sebilangan orang yang mempunyai sejarah hubungan dengan 43 pelajar Malaysia akan direkodkan dan kemudian ujian pantas akan dijalankan. Selain pelajar, kajian ini juga dilakukan terhadap guru agama di pesantren.

Suprawoto juga menyatakan bahawa dia telah berkoordinasi dengan Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia. Ini mengatakan masih terdapat 227 pelajar dari Malaysia di sekolah berasrama penuh.

Sekiranya 227 beratus-ratus pelajar ingin kembali ke negara mereka akan dipermudahkan oleh Kedutaan Besar Malaysia setelah diisytiharkan negatif Covid-19.

Sekiranya terdapat pelajar yang menguji positif dengan cepat, maka mereka mesti dirawat sehingga mereka pulih di Magetan.


0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online