Monday 20 April 2020

Bagaimana 43 Pelajar Pulang Dari Indonesia Positif Covid Sedangkan Pesantren Di Indonesia Tiada Penambahan Pesakit Positif Covid19.

Sejumlah Pekerja Migran Indonesia (PMI) asal Malaysia menjalani Rapid Test saat tiba di kedatangan Internasional Terminal 2 Bandara Juanda, Sidoarjo, Jawa Timur, Selasa 7 April 2020. Sebanyak 156 Pekerja Migran Indonesia (PMI) dari Malaysia yang pulang ke Jawa Timur menjalani rapid test untuk pencegahan penyebaran corona virus atau COVID-19. ANTARA FOTO/Umarul Faruq 


Bupati Magetan Suprawoto segera mengadakan pertemuan koordinasi setelah berita dari Malaysia muncul bahawa 43 pelajar dijangkiti positif virus korona setelah kembali dari Sekolah Asrama Islam Temboro, Kabupaten Magetan. Menurutnya, berita itu mengejutkan kerana setakat ini tidak ada maklumat mengenai penambahan pesakit positif korona dari pesantren.

"Pagi ini kami segera mengadakan pertemuan, kami akan menyampaikan hasilnya kemudian. Semasa pertemuan kami, pegawai di lapangan akan melakukan ujian pesat di pesantren, "kata Suprawoto ketika dihubungi pada hari Isnin, 20 April 2020.

Suprawoto pada awalnya skeptikal terhadap berita yang dilaporkan oleh pegawai Malaysia. Dia mengesyaki bahawa media Malaysia mempunyai salah tanggapan. Yang benar adalah, menurutnya, 43 siswa itu baru pulang dari Magetan, salah satu kabupaten di Jawa Timur yang memasuki zona merah korona, sehingga mereka dikuarantin ketika mereka tiba di negara jiran.

Suprawoto juga sebentar memanggil Ketua Biro Pertengahan Kuala Lumpur untuk mengesahkan kebenaran berita tersebut. Antara memastikan media tidak tersalah sebut. "Dalam kes itu, kami akan segera bergerak," kata Suprawoto.

Suprawoto mengatakan bahawa pegawai tersebut sebenarnya telah mengasingkan Sekolah Berasrama Islam Temboro kerana pelajar yang datang berasal dari beberapa negara. Di samping itu, terdapat juga banyak jemaah di pesantren. Jalan di depan pondok, kata Suprawoto, telah ditutup sejak pesakit positif korona ditemukan di Magetan. "Oleh itu, untuk Sekolah Berasrama Islam Temboro, kami sebenarnya telah melakukan penutupan setempat, dan setakat ini belum ada laporan korona positif," kata Suprawoto.

Sehari sebelum Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengumumkan kumpulan baru orang yang dijangkiti Covid-19 dari pelajar Malaysia yang baru pulang dari pesantren di Temboro, Magetan, Jawa Timur.

"Sekumpulan baru telah dikesan di pintu masuk antarabangsa, iaitu rakyat Malaysia yang kembali dari Indonesia melalui Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) pada 16 April 2020," kata Ketua Pengarah Kesihatan KKM Dr Noor Hisham Abdullah di Kuala Lumpur seperti dikutip Antara pada hari Ahad. 19 April 2020.

Kumpulan ini terdiri daripada 43 orang yang positif untuk Covid-19 di kalangan pelajar yang kembali dari Temboro, salah satu kawasan yang telah diisytiharkan sebagai zon merah di daerah Magetan. "Masih ada sejumlah kes yang masih menunggu keputusan," katanya.

Katanya, 34 orang daripada 43 kes dikuarantin di Negeri Melaka dan sembilan di Komuniti Kuala Lumpur dan Putrajaya.




0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online