Friday 17 April 2020

Nissan Siapkan SUV Kompak Baru, Harga Setara Datsun



Model SUV baru Nissan. Sumber: indianautosblog.com


Nissan tertangkap kamera beberapa ketika yang lalu bersiap untuk melancarkan SUV di Thailand, Nissan Kicks e-Power, yang telah mengadopsi mesin hibrid. Kini Nissan India, juga sedang mempersiapkan wira baru Nissan Magnite yang mempunyai badan yang padat. Nissan SUV disasarkan untuk menjadi pesaing untuk Suzuki Ignis dengan pengguna kereta tahap awal.


Harga yang ditawarkan amat mengejutkan kerana ia setara dengan harga Datsun Go iaitu INR 5.25 lakh atau IDR 107 juta. Harganya akan menjadi SUV segmen B sub-4 meter termurah di India. Bulan lalu dilaporkan bahawa Nissan Magnite dijadualkan dijual pada bulan Mei, sementara pelancarannya berlangsung pada bulan Ogos. Sehingga penjualan juga dapat mengubah jadual


Lampu belakang Nissan Magnite. Sumber: autocarindia.com

Bagaimana Nissan akan menetapkan harga Magnite jauh di bawah standard industri? mungkin ada kaitan dengan platform CMF-A + dan enjin asasnya, enjin Renault BR10. Iaitu enjin petrol tiga silinder 1.0 liter yang menghasilkan kuasa 72 PS dan tork 96 Nm di Renault Triber. Walaupun transmisi manual automatik 5-kelajuan disediakan, pilihan transmisi manual automatik 5-kelajuan adalah mungkin.


Nissan juga akan menawarkan Magnite dengan mesin HR10. Enjin petrol tiga silinder turbocharged ini akan menghasilkan kuasa maksimum sekitar 95 PS dan disambungkan ke MT 5 kelajuan atau CVT. Magnet top-end dengan mesin HR10 dan CVT dapat dinilai di bawah INR 6 lakh atau masih sekitar RM270K


Terdapat sejumlah ciri standard yang akan dibawa oleh Nissan Magnite. SUV sub-kompak baru akan tersedia dengan sunroof, DRL LED, lampu belakang LED, kawalan penghawa dingin automatik, sistem hiburan skrin sentuh, dan kawalan audio yang dipasang di stereng.


Jadi peminat kereta di Malaysia. Nissan akan keluarkan kereta SUV kompak baru katanya di Indonesia. Sedangkan kita sudah lihat Mazda dan branding lain keluarkan SUV. Apa kata kita tunggu dan lihat nanti. Lepas wabak Covid19, kita harap ekonomi berjalan seperti biasa.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online