Sunday 20 July 2014

Inikah Dalang Penembakan Malaysia Airlines #MH17?



Igor Strelkov yang dikenal sebagai “Igor sang Pembuat Onar” muncul untuk mengklaim bertanggung jawab atas jatuhnya MH17.


Tokoh pemisah pro-Rusia, Igor Strelkov, tiba-tiba menjadi perhatian dunia ketika dia muncul untuk mendakwa bertanggung jawab atas kejatuhan pesawat Malaysia Airlines MH17.
Media sosial yang bersambung ke Igor memuatkan, para pemberontak mengira telah menembak jatuh pesawat kargo angkatan darat di lokasi jatuhnya MH17 yang menewaskan hampir 300 jiwa.

Komen yang muncul dari pejabat tinggi tentera kumpulan yang mengisytiharkan diri sebagai "Republik Rakyat Donetsk" itu menyebut, kumpulan pemisah ini secara tak sengaja menembak MH17 kerana awalnya diyakini sebagai pesawat kargo Tentera Ukraine. Lantas, siapakah Igor Strelkov, lelaki yang dikenali sebagai "Igor Sang Pembuat Onar" ini?

Terlahir sebagai Igor Girkin pada tahun 1970 dan dibesarkan di Moscow, ia disebut mempunyai ikatan kuat dengan sejarah Rusia dengan cita-cita untuk melihat kembali kejayaan empayar Rusia.

Selama menjabat sebagai pemimpin kumpulan militan di Ukraine, Igor mempunyai reputasi sebagai pemimpin yang tegas dan kejam serta mengutuk negara Barat sebagai sebuah "kemunduran".

Dinas-agensi perisikan Barat berkata, ia adalah bekas agen di Direktorat Perisikan Utama Rusia. Igor muncul sebagai pemimpin kumpulan pemberontak bersenjata selama konflik di Crimea berlangsung, awal tahun ini.

Igor mendirikan markas di bandar Slaviansk, tempat di mana ia dituduh mencuri, menyiksa, dan membunuh ahli-ahli politik tempatan Ukraine dan seorang mahasiswa berusia 19 tahun.

Pada 15 April lalu, Pihak Berkuasa Keselamatan Ukraine mengusut kes jenayah yang melibatkan Igor, menggambarkan sosoknya sebagai seorang perekrut Rusia dan menuduhnya telah memimpin kempen keganasan di wilayah sekitar Slaviansk.

Dari situ, Igor bergerak menuju Donetsk dan Luhansk di timur Ukraine, memimpin kumpulan pemberontak pro-Rusia di wilayah tersebut dengan misi menubuhkan "Republik Rakyat Donetsk".
Ia telah mendakwa dirinya bertanggung jawab atas tindakan menembak sebuah pesawat pada Khamis 17 Julai melalui media sosial Rusia, VK.

"Kami baru saja menembak sebuah pesawat AN-26 di dekat Torez. Pesawat itu jatuh di sekitar kawasan lombong," tulis sebuah akaun di VK yang diyakini adalah milik Igor.

Pada 17 Julai, sebuah akaun Twitter beratasnamakan "Republik Rakyat Donetsk" mengeluarkan beberapa kenyataan yang mendakwa telah merampas sistem peluru berpandu dari Angkatan Darat Ukraine. "dnrpress: sistem peluru berpandu Buk telah disita DNR dari rejimen A1402 Ukraine," tulis sebuah posting di akaun Twitter itu.

Penganalisis tentera mengutarakan, peluru berpandu jangka sederhana Buk adalah senjata yang kemungkinan besar digunakan untuk menembak MH17.

Sebuah kenyataan di media sosial tersebut, yang dipercayai dikaitkan dengan Igor, sempat dikeluarkan dan kemudian dicabut.

"Kami telah memberi amaran kepada anda, jangan terbang di atas langit kami. Inilah sebuah video yang mengesahkan adanya sebuah 'burung terbang yang jatuh'," lanjut kenyataan itu seraya memuatkan pautan ke sebuah video yang memperlihatkan warga tempatan tengah menyaksikan asap hitam di atas langit.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online