Monday 21 July 2014

Teknologi Laser Paling Efektif Hilangkan Tatoo

Teknologi laser kini menjadi andalan banyak orang yang ingin menghilangkan tatu permanennya. Putus hubungan dan sedang dalam proses mencari kerja menjadi alasan terbanyak orang yang berniat menghapuskan tatonya.

Pelakon tersohor Angelina Jolie, Megan Fox dan Eva Longoria, termasuk dalam ribuan orang Amerika yang memilih untuk menghilangkan tatonya.

Jolie memilih menuliskan koordinat tempat lahir keenam anaknya di bekas tempat tatu nama bekas suaminya. Sementara itu aktir Megan Fox sudah menghilangkan tatu bergambar Marilyn Monroe di lengannya.

Di Amerika sendiri operasi untuk menghilangkan tatu mengalami peningkatan hingga 440 peratus dalam satu dekad terakhir. "Kebanyakan orang menghilangkan tatu di usia 30-40 tahun. Apa yang tampak menarik di usia 20-an ternyata tak dianggap sama di usia 30-an," kata doktor bedah plastik Michael Kulick.

Teknik menghilangkan tatu konvensional biasanya memakai dermabrasion, mengelupas kulit dengan zat asam, atau menggunting gambar tatoo lalu menampalnya dengan cangkok kulit. Sayangnya semua tindakan tersebut menyebabkan luka parut. Tindakan yang menyakitkan ini juga tak lagi popular.

Teknik yang lebih efektif menghapuskan tatu adalah teknik laser. Sebenarnya teknologi ini sudah dipakai sejak 20 tahun lalu dan kini terus mengalami peningkatan.

Tatu dibuat dengan menyuntik tinta hingga ke lapisan dermis atau lapisan tengah kulit. Kerana dakwat itu tidak berada di permukaan kulit, tintanya jadi tak gampang hilang. Zarah dakwat tatu juga terlalu besar untuk diselesaikan oleh sistem imun. Tatu pun menjadi kekal.

Teknil laser bekerja dengan cara memecah tinta menjadi bahagian-bahagian kecil sehingga dapat dipecahkan oleh badan dan secara semula jadi dikeluarkan.

Pelbagai jenis warna cahaya laser juga digunakan untuk manargetkan pelbagai pigmen. Sinar merah berkesan untuk menghilangkan dakwat merah, hitam, dan biru, laser hijau untuk tinta merah dan oren. Panjang gelombang laser juga bermacam-macam sesuai dengan kepekaan tiap warna.

"Warna tatu yang mudah dihilangkan adalah hitam kerana kedalamannya di dalam kulit sama dengan panjang gelombang laser. Tapi kini makin banyak tatu berwarna pastel dan kuning, padahal itu sukar dihapuskan," kata Kulick.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online