Saturday 18 April 2020

Pemilik Baru Kelab Bola Sepak Newcastle United


Pemilik Baru Newcastle United



Pemilik baru Newcastle United, Mohammed bin Salman, memiliki kekayaan yang diramalkan akan menjadikan kelab itu kembali menakluki  Liga Pedana  Inggeris dan mencabar kejuaraan daripada Liverpool. Putera mahkota kerajaan Arab Saudi dikatakan memiliki istana termahal di dunia, kapal pelayaran super mewah untuk lukisan oleh Leonardo da Vinci.

Mohammed membeli Newcastle dari Mike Ashley dengan harga 300 juta pound sterling, tetapi dia hanya membayar sekitar 70 juta pound, atau sekitar RM42Bilion.

Ternyata kekayaan Mohamed tidak hanya meluas ke negara asalnya. Dia disebut sebagai pemilik istana Louis XIV yang dibelinya pada tahun 2015. Pada masa itu, putera itu membeli istana dengan harga 250 juta pound sterling. Istana ini digunakan sebagai tempat resepsi perkahwinan artis Kim Kardashian dan Kanye West pada tahun 2014.

Pembelian istana, menurut media Britain, The Sun, ditahan. Mohamed menggunakan syarikat shell di Perancis dan Luxembourg untuk melakukan transaksi raksasa itu.

Di tengah-tengah Mohammed, istana tersebut dilaporkan mengalami baik pulih yang ketara. Pemiliknya menggunakan pelbagai teknologi canggih di kediamannya mulai dari lampu hingga penghawa dingin yang dapat dikendalikan melalui telefon bimbit iPhone.

Dengan luas hampir lima ribu meter persegi, istana ini mempunyai pelbagai kemudahan yang dapat menjadikan pemiliknya tidak perlu meninggalkan rumah. Bermula dari kolam renang luaran dan dalaman, gelanggang skuasy, bilik karoke dan teater peribadi serta ruang simpanan bawah tanah yang dapat menyimpan hingga tiga ribu botol wain.

Tetapi perkara yang paling istimewa di istana adalah ruang meditasi. Bilik ini terletak di bawah kolam. Atapnya mempunyai kaca sehingga anda dapat melihat pelbagai jenis ikan berenang.

Istana ini mempunyai 10 bilik tidur besar, ruang pertemuan besar dengan bumbung setinggi 52 kaki dan perpustakaan besar.

Bukan hanya istana, Mohamed juga memiliki kapal pesiar mewah yang dibelinya pada tahun 2015. Kapal sepanjang 440 kaki itu dibeli dengan harga 425 juta pound sterling. Kapal itu dilaporkan dibeli oleh Mohammed dari seorang peniaga Rusia setelah dia menggunakannya untuk percutian di Perancis.

Mohammed juga dikenali sebagai pencinta seni. Dia adalah pemilik lukisan Leonardo Da Vinci's Salvator Mundi.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online