Tuesday 17 September 2013

Bau Badan Sumber Daya Tarikan Bagi Lelaki Dan Perempuan


Sebahagian orang tertarik dengan penampilan fizikal lawan jenisnya, sebahagian lagi dengan personalitinya . Namun, menurut sebuah kajian baru , setiap orang secara tidak sedar tertarik pada lawan jenisnya berdasarkan dari bau badannya.

Para saintis membuat kesimpulan , manusia dapat mencium adanya gen yang serasi lawan jenisnya dari bau badan mereka. Dan mereka pun akan cenderung lebih tertarik jika lawan jenis mempunyai gen tersebut .

Dalam buku barunya , The Compatibility Gene , Profesor Daniel Davis menjelaskan, gen tertentu boleh mempengaruhi seberapa menarik seseorang terhadap calon pasangannya. Profesor asal University of Manchester ini juga percaya, pasangan yang sesuai dapat mencium bau dengan kod genetik yang optimum.

Simpulan tersebut berawal dari sebuah percubaan yang dilakukan oleh ilmuwan asal Switzerland , Claus Wedekind . Dalam percubaan tersebut , saintis mengkaji tentang kecocokan gen pada sekumpulan mahasiswa dan mahasiswi.

Para penyelidik meminta mahasiswa untuk mengenakan sebuah kaus yang sama selama dua malam. Penyelidik juga meminta agar mahasiswa tidak memakai wewangian apa pun yang dapat mengubah bau badan alami mereka.

Di akhir hari kedua, penyelidik meletakkan kaus - kaus bekas pakai dalam kotak yang berbeza. Kemudian mereka meminta mahasiswi untuk mencium bau kaus dan memberikan kedudukan bau berdasarkan intensitas , kesedapan , dan keseksian .

Hasilnya menunjukkan , wanita cenderung untuk menyukai bau lelaki yang mempunyai gen yang berbeza darinya. Penyelidik mengatakan, hal tersebut secara alamiah tercipta untuk memberikan keuntungan genetik pada keturunan mereka.

"Setiap individu mempunyai susunan gen yang hampir sama dari kira-kira 25,000 gen. Beberapa gen berbeza-beza pada setiap orang yang menentukan warna mata atau rambut tertentu," ujar Davis .

Dalam bukunya, Davis menuturkan tentang kecocokan gen yang berbeza-beza pada setiap orang. Yang utama dari setiap gen adalah gen sistem imun yang berfungsi untuk melawan penyakit.

" Namun kajian baru menunjukkan hal yang lebih penting, iaitu ternyata otak kita sudah diprogramkan untuk mengenali gen pasangan guna memperoleh keturunan yang lebih baik," katanya.

Sumber: kompas.com

1 Comment:

Unknown said...

singgah sini...

isi tabung nescafe


http://www.noormalashahar.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online