Thursday 11 July 2013

VW XR1, Hasil Transformasi XL1 dengan Golf GTI




Untuk menjangkau pasaran yang lebih luas, Volkswagen berniat mentranformasikan dua XL1 dengan Golf GTI menjadi XR1. Info dari dalaman syarikat menyatakan, XR1 akan menggunakan seni bina dasar XL1, termasuk casis dari serat karbon polimer.

Kalau XL1 bergantung penggerak hibrid plug-in, XR1 menggunakan petrol 2.0 liter turbo 4-silinder, sama dengan Golf-7 GTI. Dengan jentera ini, XR1 diharapkan boleh memecut 0-100 kmj dalam 4.6 saat dan kelajuan maksimum 305 KMJ. VW mendakwa tetap boleh mempertahankan penggunaan bahan bakar yang irit, iaitu 25 KPL.

VW juga menjelaskan, XR1 boleh irit kerana 100 kg lebih ringan dari XL1 kerana tidak perlu membwa beban  bateri yang berat bersama plus motor elektrik. Perubahan lain yang dilakukan, bentuk sayap di belakang dibuat dengan lebih sporti. Penutup samping ban belakang juga akan dibuka.

Pintu saya burung camar (gullwing) dipertahankan agar tampil menarik. Kaki-kaki lebih tegap kerana menggunakan rim 16 hingga 17 inci. Sedangkan pringan rim, keramik karbon pada XL1, diganti dengan standard.

Dijangka, XR1 dimulai harnya pada  46,000 euro dan mula dipasarkan paling cepat tahun depan. Jadi rakyat Malaysia, tunggu kedatangan VW XR1. Terbaikkk....


0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online