Tuesday, July 30, 2013

Manusia Barbie Dulu Dan Kini



Setiap wanita sepertinya tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki, dan rela melakukan siri operasi plastik untuk menjadikan mereka tampil sempurna. Nah, ketika puluhan kali operasi sudah dilakukan, tetapi kemudian mereka diserang penyakit yang membuat kesempurnaan mereka sirna, tak terbayang bagaimana perasaan mereka.

Itulah yang terjadi pada Jenny Lee. Ia begitu taksub dengan sosok Barbie sehingga melakukan pelbagai prosedur operasi hingga 59 kali. Jenny, yang tampil dalam Oprah Show pada tahun 2004, mengejutkan penonton kerana wajahnya yang amat menyerupai Barbie.Tujuh tahun kemudian, Jenny kembali tampil dalam Oprah, di episode "Where Are They Now?" (Episode yang mengisahkan kabar terbaru dari tokoh-tokoh yang pernah dipaparkan di acara ini). Jenny kembali mengejutkan penonton kerana mendedahkan bahawa ia mengidap fibromyalgia. Kemolekan wajah dan tubuhnya beransur-ansur menghilang kerana penyakit yang membuatnya mengalami kenaikan berat badan itu.


"Awalnya ini merupakan pukulan besar bagi harga diri saya," kata ibu dua anak asal Austin, Texas, ini kepada Oprah. "Saya harus benar-benar berdamai dengan fakta bahawa untuk pertama kali dalam hidup saya, saya tidak boleh mengawal badan saya."


Ketika pertama kali bertemu Oprah, dia bercakap tentang "pertempuran" dengan harga dirinya mengenai kecantikan yang sempurna ketika masih muda. "Saya merasa seperti tidak menjadi diri sendiri, kerana saya berusaha keras untuk diterima. Ketika melihat sosok saya lagi, saya masih tidak suka dengan apa yang saya lihat sekarang ini," jelasnya.


Ketidakpuasan Jenny terhadap penampilannya menyebabkan dirinya rela menjalani pembedahan plastik sebanyak 26 kali pada saat berusia 28 tahun, termasuk tiga kali implan bibir, dua kali pembesaran payudara, tiga kali pengencangan payudara, dan sedut lemak.


Seusai bertemu Oprah, Jenny berkahwin dan mempunyai anak. Saat itu keinginan untuk melakukan operasi plastik sempat terkawal kerana ingin fokus mengasuh anaknya. Namun, hal itu tidak berlangsung lama, dan Jenny kembali menjalani 33 prosedur operasi, termasuk empat kali rhinoplasty (operasi mengubah bentuk hidung).


Namun, peristiwa lain dalam hidupnya tidak berjalan sesuai apa yang ia inginkan. Setelah didiagnosis menderita fibromyalgia, ia merasakan kesakitan yang luar biasa."Saya selalu kesakitan, setiap saat, setiap hari, 24 jam sehari, tujuh hari seminggu," kata perempuan yang asalnya berambut ikal, coklat gelap, dan berlesung pipi ini.Saat ini Jenny terus berjuang dengan citra tubuhnya sendiri, sekaligus berusaha memastikan putri sulungnya, Kaleigh, tidak akan pernah melakukan hal yang sama.


"Saya akan membuat Kaleigh untuk tidak pernah melakukan seperti apa yang saya lalui sekarang ini. Saya selalu meyakinkan dirinya bahawa ia sudah sempurna secara semula jadi, "katanya termenung."Dia terlahir cantik dengan caranya sendiri, dan secara peribadi saya akan lebih suka ia tidak akan melakukan apa pun untuk mengubahnya."


Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online