Sunday 26 February 2012

POHON YANG MERENGEK


Daripada Hadis Anas Bin Malik ra katanya: “ Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW berdiri pada hari Jumaat lalu menyandarkan belakangnya kepada tunggul pohon kurma di Masjid Nabi. Nabi SAW berkhutbah kepada manusia. Selepas itu , seorang lelaki berasal dari Rom berkata, “ Adakah kamu hendak aku buatkan mimbar yang boleh kamu duduk di situ dan ianya seumpama kamu berdiri?”

Lalu lelaki itu membuat mimbar yang ada dua anak tangga dan duduk di tingkat yang ketiga. Apabila Nabi SAW duduk di atas mimbar , pokok menguak seperti lembu menguak sehingga bergema masjid. Suara ini kerana sedih Rasulullah SAW bakal meninggalkanya. Lalu Rasulullah SAW turun mimbar dan memeluknya dalam keadaan pokok itu menguak. Ia pun diam setelah dipeluk oleh Nabi SAW.

Kemuadian Nabi SAW bersabda:-

“ Demi Tuhan yang mana diri Muhammad berada dalam kekuasaanya, kalau aku tidak mendakapnya , nescaya ia akan berbunyi sebegini sehinggalah hari kiamat. Ini kerana kesedihanya terhadap Rasulullah SAW.” ( H.R Bukhari- Sahih )

Hasan al Basri akan menangis setiap kali beliau meriwayatkan hadis ini. Beliau berkata:-

“ Kayu merengek kepada Rasulullah SAW kerana rindukan Rasulullah SAW disebabkan kedudukan Baginda SAW. Kamu lebih patut merindui untuk bertemu Rasulullah SAW.

Kita sebagai manusia yang beriman seharusnya mengingati Rasulullah SAW sentiasa. Mereka yang menyintai Rasulullah SAW selepas menyintai Allah SAW, dan cintanya melebihi cinta terhadap ibu bapa , saudara dan dirinya sendiri, nescaya ganjaran besar sedang menanti. Orang itu dijamin oleh Nabi Muhammad SAW akan dimasukkan ke dalam Jannah ( Syurga )

3 Comments:

herizal alwi said...

Masya Allah

yanmaneee said...

cheap mlb jerseys
off white nike
retro jordans
louboutin shoes
moncler outlet
michael kors factory outlet online
kyrie 5 shoes
adidas stan smith
vans outlet
nike shox

Unknown said...

get redirected here u2f43e4w71 louis vuitton fake replica bags sydney replica bags in pakistan gucci fake p9h98d4i90 replica bags 168 mall replica bags chicago click for more info v5x13t6a33 replica bags from china free shipping

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online