Sunday 20 February 2011

NASIB BAHASA DI BUMI KITA

Entri hari ini saya ingin memperkatakan nasib bahasa di bumi kita. Kadang-kadang isu bahasa ini sering diperkatakan. Tapi ada yang ambil kisah. Mungkin satu persepuluh yang akan ambil tahu tentang bahasanya. Tapi hari ini jika kita membaca rencana di Utusan Malaysia , Tulisan Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah beliau berkata begini, Jika mahu membaca keseluruhan klik sini.

Persatuan ini mengancam akan mengadakan protes dengan menggantung banner atau mungkin berdemonstrasi jika Kementerian Pelajaran terus menghantar guru kaunselor dan guru Bahasa Melayu ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), tanpa boleh berbahasa Mandarin. Jika saya berada di kementerian, memang sukar sekali memenuhi tuntutan sebegini. Berapa ramai guru dan kaunselor Melayu yang boleh berbahasa Mandarin.

Dalam kata lain, kaunselor dan guru Bahasa Melayu tidak layak berada di SKJC jika tidak menguasai dwibahasa. Inilah dilema sistem pendidikan kita sejak dari dahulu. Akta demi akta diwujudkan dan dipinda, untuk meraikan orang lain. Tetapi, langsung tidak dihargai dan mereka tidak pernah bersyukur. Sekian lama merdeka, kita asyik terus bermain tarik tali. Tidak ada ketegasan dalam memperkasakan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Kedudukan bahasa Melayu terus terumbang-ambing, ibarat diluah mati bapa, ditelan mati emak. Lihatlah sekeliling adakah martabat bahasa kebangsaan terangkat?

Kalau kita sebagai penutur jati bahasa kita tidak menyanyangi bahasa kita sendiri, cuba anda bayangkan. Tambahan sekarang , kebanyakan blogger menggunakan singkatan dan bahasa yang sukar difahami. Jika ingin menggunakan bahasa Inggeris , gunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya. Jangan dicampuraduk dengan bahasa Melayu. Kasihan bahasa kita , sudahlah dianaktirikan , bangsa sendiri pun tidak mahu mengangugkanya. percaya atau tidak , saya pernah ke Johor Jaya dan berurusan di beberapa buah kedai yang bukan berbangsa Melayu. Sangat teruk penggunaan Bahasa Melayu mereka. Andaian saya bahawa mereka bersekolah tetapi tidak menggunakan Bahasa Melayu dengan sebaiknya. Kita sedia maklum bahawa , Bahasa Melayu merupakan bahasa komunikasi bagi negara kita. Jika situasi ini berlaku , bagaimana boleh dikatakan bangsa lain akan menggunakan bahasa kita , sedangkan kita sendiri tidak mahu menggunakanya.

Justeru , bacalah rencana tulisan Dr. Ridhuan Tee Andullah , mengenai nasib bahasa di bumi kita. Sedarlah sebelum kita hilang satu lagi anugerah yang tidak ternilai di bumi kita.

3 Comments:

ibnu marzuki al firdaus said...

fromTARIKAT NOHIYAH
to"anjungsena@yahoo.com"

dateSun, Feb 20, 2011 at 7:22 PM
subjecthang sorang jer otak baguih adil..
mailed-bygmail.com

hide details 7:22 PM (0 minutes ago)

yang lain cam PUKImak dok jilat juborq tak + mok yang bacin tuh tak habis2!?

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=6233937835124290905&postID=1473317063941974223

as said...

nice entri . insyALLAH . saya sayang bahasa melayu saya !! tak boleh manglish lagilah lepas ni ?

ZABRI ZAINOL ABIDIN said...

aqila
Sayang kita disusuli dengan tindakan, jika anada ingin berbhasa inggeris , gunakan inggeris sepenuhnya. barulah meningkat penguasaan bahasa inggeris kita. jangan campur aduk bahasa jadi Manglish...kesian bahasa kita.

Anjungsena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online