Sunday 28 August 2016

Bahasa Melayu Penulisan Bahagian B UPSR

Jika soalan meminta cara-cara, faedah- faedah, kebaikan, kepentingan dan tindakan. Calon UPSR boleh menggunakan panduan ini. Panduan ini bukanlah yang terbaik untuk lulus dengan gred A. Ini hanyalah untuk membantu calon yang tidak pandai membuat ulasan. Calon yang dianggap calon kelas belakang, boleh menggunakan tips ini.

Pendahuluan.
Gambar di bawah menunjukkan cara-cara menjaga kesihatan. Kesihatan amat penting kepada kita. Kita perlu mengamalkan cara hidup sihat untuk memperoleh kesihatan yang baik.


Idea utama:
        Antara cara-cara menjaga kesihatan ialah................................................................ Selain itu, kita hendaklah ......................................................................................Seterusnya kita juga perlu.....................................................Berikutnya,kita mestilah  .......................................................... Akhir sekali, kita hendaklah.................................................... 


Penutup:
        Kesimpulannya, kesihatan amat penting kepada kita. Oleh itu, kita perlu menjaga kesihatan agar hidup kita lebih baik dan sejahtera.



Panduan di atas hanyalah untuk membantu calon menulis karangan ulasan bahagian B. Jika calon tidak faham, boleh bertanya guru atau orang yang lebih mahir. Jika calon tinggalkan sahaja bahagian B, calon akan kehilangan 15 markah.
Tekun menjawab soalan.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online