Friday 16 August 2013

Hubungan Seks Kerap Membuat Anda Kelihatan Muda





Kali ini anjungsena ingin memperkatakan tentang faedah hubungan kelamin suami isteri atau hubungan seks yang dapat memberikan pelbagai faedah kepada mereka yang berkahwin. Sememangnya pernikahan yang halal itu memberikan banyak kebaikan kepada manusia. Antaranya ialah , dapat mencantikkan kulit atau tidak makan dek usia. Bagaimana boleh dikatakan demikian? Mari kita sama-sama membaca artikel dari kompas.com ini.


Kulit yang cantik, cerah, dan awet muda, ternyata tak cuma boleh didapatkan melalui aneka rawatan yang mahal. dr David Weeks, seorang ahli psikologi klinikal di Inggeris, mendedahkan bahawa seks secara rutin boleh membuat anda kelihatan lebih muda.

Kajian terbaru yang dilakukan bekas ketua ahli psikologi di Royal Edinburgh Hospital ini mendedahkan bahawa dengan kehidupan seks yang aktif, laki-laki dan perempuan matang boleh kelihatan lebih muda antara 5-7 tahun. Bagaimana cara seks meremajakan kulit?
 
1. Pengeluaran molekul "antiaging" meningkat
"Ketika sedang berhubungan seks, anda akan mengeluarkan molekul antiperadangan seperti oxytocin dan beta endorfin," kata dermatologi, dr Amy Wechsler. 

Sebenarnya tanpa aktiviti seks, molekul ini akan tetap dihasilkan. Namun seiring berjalannya usia, kemampuan kulit untuk melakukan perbaikan ini terus menurun. Salah satu jalan untuk mempercepatkan pengeluaran molekul ini adalah dengan seks. Selain seks, aktiviti lain yang membantu melepaskan hormon oksitosin adalah melahirkan.
 
2. Kulit jadi lebih bersinar
Perunding seks, Amy Levine, mendedahkan bahawa hubungan seksual akan meningkatkan sistem kekebalan tubuh, mencegah stagnansi, membolehkan kita merasa lebih hidup, dan membantu mengeluarkan keringat serta racun dari liang tubuh. 

"Semua proses dan aktiviti selama seks ini diterjemahkan dalam ekspresi wajah (selama seks). Akhirnya ini akan memberikan pancaran cahaya ke kulit pascahubungan seks, dan mungkin juga akan membantu menangkal keriput," keta Levine.
Jangan juga sepelekan keringat yang keluar semasa sedang bercinta. dr Wechsler mendedahkan bahawa dengan berpeluh kulit akan jadi lebih bercahaya kerana adanya peningkatan peredaran darah. Peningkatan peredaran inilah yang membuat kulit jadi berubah memerah segar.
 
3. Mencegah kulit kering
Selain merangsang pengeluaran oksitosin, bercinta secara rutin boleh meningkatkan kadar estrogen dalam tubuh. Estrogen akan menghalang kekeringan dan meningkatkan keanjalan kulit. Apalagi jika disokong dengan penggunaan pelembab harian yang tepat.
 
4. Menghilangkan jerawat
Orang yang mempunyai seks yang berjadual biasanya mempunyai irama tidur yang lebih baik. Dan anda pasti tahu kalau rehat malam yang baik boleh membantu merawat kulit, dan mengelakkan terbentuknya jerawat.
"Jerawat terjadi ketika orang sedang stres atau kurang tidur. Apabila pengeluaran molekul antiperadangan terbentuk setelah berhubungan, hal ini juga akan membantu merawat jerawat," kata dr Wechsler.

 
Dr Wechsler mengesyorkan untuk berhubungan antara 2-3 kali seminggu agar kelihatan muda. Namun seksolog, dr Jill McDevitt, mendedahkan bahawa sebaiknya orang boleh bercinta sekerap dan sebanyak mereka suka. 

"Namun, bukan hanya kerana ingin membuat anda lebih muda, melainkan juga alasan lain yang lebih personal," ungkapnya....

Ps: Blog ini bukan membicarakan soal seks , ini adalah informasi daripada artikel yang dipetik daripada laman yang  sah. Jika anda pembaca yang belum cukup umur, sila abaikan.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online