Sunday 11 March 2012

TIGA GOLONGAN AWAL DIBICARAKAN


Rasulullah SAW telah mneyatakan di dalam sebuah hadis bagaimana pada Hari Kiamat kelak ada tiga golongan manusia yang awal-awal dipanggil untuk dibicara di hadapan Allah.

Orang yang pertama dipanggil ialah seorang alim, lalu disoal kepadanya:
" Apakah yang engkau amalkan di salam kehidupan di dunia dahulu"? Lalu dia menjawab:
" Aku menuntut ilmu dan aku diberi ilmu oleh-Mu, wahai Tuhanku, dan aku sebarkan ilmu itu kepada orang ramai".

Padahal dia menyebarkan ilmu itu dengan tidak ikhlas, lalu Allah SWT mendedahkan:
"Kamu belajar ilmu dan meyebarkanya supaya dikatakan orang bahawa kamu alim tetapi bukan kerana Aku".
Lalu ilmunya ditolak Allah dan dia diseret masuk ke dalam neraka.

Sementara orang yang kedua pula ialah seorang yang kaya kemuadian dia ditanya:
" Apakah amalan kamu pada kehidupan di dunia dahulu?"
Mereka menjawab: " Wahai tuhanku , aku bekerja bertungkus lumus , aku diberi rezeki kekayaan oleh-Mu, aku bersedekah."

Lalu Allah menempelak: "Engkau bohong! Memang betul engkau bersedekah, tetapi dengan bersedekah itu supaya engkau dikatakan bahawa seorang yag pemurah dan bukan kerana Aku."

Lalu amalan mereka ditolak dan diseret ke dalam api neraka.

Manakala golongan ketiga dipanggil merupakan orang yang berjihad. Mereka ditanya oleh Allah: " Apakah yang dilakukan di dunia dahulu?
Dia menjawab: " Wahai tuhanku, di dunia dahulu aku berjihad untuk menegakkan agamamu."

Lalu Allah berfirman: " Betul engkau berjihad, tapi bukan kerana Aku. Engkau berjihad supaya dikatakan orang bahawa engkau seorang yang berani."
lalu amalanya ditolak oleh Allah dan diseret masuk ke dalam api neraka.

Justeru, pentingnya ikhlas kepada Allah supaya amalan kita diterima oleh-Nya.

2 Comments:

Cik Puan said...

sampaikan walau 1ayat pun.Sama2 kita mperbaiki diri :)

ZABRI ZAINOL ABIDIN said...

ya...sampaikan dan perbaiki diri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online