Friday 9 October 2015

Bayi Dalam Kandungan Menyanyi Apabila Dirangsang

 
Video Menunjukkan Bayi Terangsang Bila Muzik Dimainkan
Bercakap tentang perkembangan janin dalam rahim ibu sentiasa menakjubkan. Kali ini, saintis dari Marques Institut di Barcelona berjaya mencatatkan bagaimana 'nyanyian' bayi dalam kandungan apabila dirangsang oleh bunyi muzik.

Ketua penyelidik, Marisa Lopez-Teijon doktor berkata mulut dan lidah bayi boleh memindahkan mereka seolah-olah dia telah cuba untuk bercakap atau menyanyi apabila bunyi muzik dimainkan melalui faraj dan sekitar perut ibu.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam jurnal Ultrasound itu melibatkan wanita dengan usia kandungan dari 14-39 minggu. Penyelidik membuat muzik menggunakan fon kepala sekitar perut ibunya dan memasukkan alat yang dikenali sebagai Babypod atau penceramah khas yang serupa ke dalam faraj. Penyelidik kemudian memerhatikan reaksi bayi melalui ultrasound.

Hasilnya, 45 peratus daripada kepala dan badan bayi bergerak secara spontan dan 30 peratus daripada mulut dan lidah bergerak apabila bunyi muzik dimainkan. Jika bunyi dimainkan melalui faraj, 87 peratus daripada bayi akan bertindak balas dengan menggerakkan kepala dan tubuhnya. Sebanyak 50 peratus daripada bayi juga dilihat membuka rahang luas dan terperangkap keluar lidahnya. Apabila muzik berhenti, semua pergerakan bayi yang perlahan-lahan datang untuk berhenti.

Menurut kajian mereka, terdapat bayi yang telah dapat mendengar dalam kandungan apabila umur kehamilan 16 minggu. Pada masa lalu terdapat satu proses yang dijangka pembangunan telinga bayi.

Ia juga adalah untuk memastikan bahawa fungsi pendengaran bayi dengan betul. Walau bagaimanapun, ahli-ahli sains yang lain mengatakan bahawa kebanyakan bayi mula mendengar pada 26 minggu kandungan.

Muzik boleh merangsang bahagian otak yang berkaitan dengan komunikasi. Penyelidik menyedari kepentingan menjemput bercakap bayi semasa dalam rahim untuk merangsang pendengaran mereka.

Sumber: Kompas.com @daily.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online