Saturday, October 19, 2013

Perlu Berhati-hati Hubungan Seks Ketika Hamil



Sepanjang kehamilan sihat, melakukan hubungan seksual selama kehamilan boleh-boleh saja, bahkan boleh meningkatkan ikatan cinta dengan suami. Tetapi ibu hamil tetap perlu berhati -hati apabila melakukannya.

Menurut ahli kebidanan dan kandungan , dr. Gita Pratama, keadaan tubuh saat hamil tentu berbeza dengan sebelum hamil terutamanya dengan keadaan perut yang membesar , kerana itu gaya bercinta juga perlu disesuaikan.

" Jangan aneh- aneh dengan gaya yang beraneka ragam, kerana bagaimanapun ibu hamil mesti menjaga kandungannya supaya tidak berbenturan dan janin tetap aman di dalam rahim, " ujar doktor yang akrab disapa Tommy ini di hadapan sejumlah ibu hamil di Grand Indonesia , Jakarta , Jumat ( 11/10/2013 ) .

Menurutnya, ada beberapa gaya bercinta yang selamat untuk ibu hamil, seperti kedudukan woman on top dan tidak terlalu banyak gerak yang berpotensi terjadinya benturan dan cedera.

Apakah seks menganggu keamaan janin ? Doktor yang biasa berpraktek di RSCM Kencana ini menuturkan, seks tidak menganggu keselamatan janin. Kerana rahim mempunyai sistem perlindungan berupa kantung dan cecair ketuban serta sumbat lendir pada mulut rahim.

Walau banyak orang mengatakan seks saat hamil boleh dikategorikan sebagai sukan , namun menurut Tommy hal itu hanyalah mitos. Untuk melakukan aktiviti fizikal , ibu hamil disarankan memilih sukan ringan, misalnya jalan pagi , berenang, atau senam yophytta yakni perpaduan antara gerak yoga, pilates , hipnoterapi dan tai chi .

Donna Agnesia , presenter yang juga ibu dari tiga anak mengakui hal yang sama. Katanya, dia lebih memilih melakukan sukan pagi semasa mengandung. Selain itu, alternatif lain adalah dengan pergi ke gym , yoga dan atau angkat barbel yang ringan.

"Yang penting kan wakil dan sukan yang tidak terlalu berat saat hamil, " ujarnya.

Petikan: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online