Sunday 22 September 2013

Hotel Terkecil Dunia Ada Di Copenhagen, Denmark



Tak ada yang lebih membuat tetamu penasaran melainkan Central Hotel & Café. Kemudahan penginapan ini merupakan yang terkecil di dunia.Luas bangunan hanya 12 meter persegi, sangat kecil dan menarik, di tengah -tengah bangunan dan masyarakat moden di tengah-tengah bandar Copenhagen , Denmark.

Meski begitu, Central Hotel & Café memberikan pengalaman berbeza kerana punya nuansa sahih Denmark 1940 -an. Hal inilah yang tidak dimiliki hotel dan kafe lain , bahkan oleh bangunan lima bintang sekalipun .

Gagasan di balik Central Hotel & Café adalah bahawa ketika masuk ke dalamnya, akan memberikan rasa kembali pada masa lalu. Kisahnya berawal pada tahun 1905 , saat hotel ini masih merupakan kedai dibaiki kasut . Hingga awal Perang Dunia II , masyarakat di sana akrab memperbaiki kasut - kasut rusaknya .

Bagi para tetamu , tinggal di Central Hotel & Café merupakan satu peluang mengalami sejumlah kecil sejarah Denmark dan interaksi sosial dengan masyarakat setempat. Lokasinya yang bisa dijangkau hanya dengan berjalan kaki dari Stesen Pusat Copenhagen membolehkan tetamu terlibat dalam hubungan sosial yang intim.

Tetamu akan disambut dengan sekuntum bunga segar dan buah anggur yang merah merekah memanjakan lidah. Sarapan disajikan antara pukul 07.00 hingga tiba makan tengah hari di Café Granola yang berada di bawah hotel. Sambil menikmati santapan pagi , tetamu akan mendapatkan pengalaman modisnya daerah Vesterbro .

Tak hanya unik dan menarik , berada di saerah sekitar Central Hotel & Café seakan menguak sebuah cakrawala berbeza. Daerah ini menawarkan pelbagai restoran dan tempat- tempat yang menakjubkan seperti Persidangan Copenhagen di DGI - byen , semacam ruang pameran berkaliber antarabangsa, yang menawarkan 14 bilik mesyuarat moden, balkoni di bumbung bangunan, dan restoran .

Tidak jauh dari Central Hotel dan Café terdapat daerah Meatpacking . Daerah ini dikenali sebagai sentra galeri seni dan pelbagai restoran mewah.

Persekitaran Central Hotel dan Café mempunyai banyak spot - spot istimewa untuk dikunjungi. Anda tidak perlu pergi jauh untuk mendapatkan sarapan atau makanan pencipta selera. The Granola Café yang merupakan sebahagian daripada hotel menyajikan menu sarapan luas serta makan tengah hari bercita rasa tinggi.

Central Hotel dan Café juga satu -satunya tempat di Copenhagen di mana anda boleh mendapatkan hidangan paling popular di Denmark yakni Rødgrød . Rødgrød berupa buah khas Negara Scandinavia yang direbus . Café Granola juga buka pada malam hari.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online