Sunday 10 May 2009

SELAMAT HARI IBU

Semua orang bermula dengan ibu...begitu juga dengan aku...sudah pasti ibu kita merupakan ibu yang terbaik sekali..bagi aku..banyak kisah ibu yang membuatkan aku kagum dengan semangat ibu.

Ibuku walaupun tidak bersekolah tinggi...hanya setakat sekolah ala-ala kadar katanya..tapi boleh membaca jawi , rumi juga sikit-sikit orang putih. Aku belajar mengaji quran dengan ibu , aku belajar bermacam-macam dengan ibu. bayangkan 9 orang anak dibesarkan dengan menoreh getah ...apa? menoreh getah...tentu sukar nak percaya kalau nak bandingkan aku dan kita semua yang kerja makan gaji...kadang-kadang tak cukup makan. bayangkan...adik aku yang nombor 6 dalam perut dah dekat 9 bulan, ibu masih pergi menoreh getah... ishh...kuat sungguh ibu aku berbanding aku yang kini kerja sikit pun terhegeh-hegeh penat.

Ibuku pernah pergi menoreh waktu hujan ...ala..pokok getah basah sikit-sikit katanya..aku kecik lagi kot waktu tu..tak paham..ibu nak beli barang makanan duit tak ada. hujan seminggu..kadang-kadang sebulan , gelang warna emas yang tak berapa mahal letak kedai pajak dulu.. sebab apa? nak bagi 9 orang anak makan...pergi sekolah.belajar pandai-pandai tak mau jadi macam dia. Ishh..aku tak ada semangat tu rasanya...susah sikit mengeluh..mengeluh..mengeluh.

Ibuku sampai sekarang pun pergi menoreh..apa? masih menoreh..walaupun umur dah 67 tahun..ish...kalau aku dah tak larat dah...sakit macam macam dah..tu la mak aku..orang kampung yang masih pegang pisau toreh..pergi ke bendang..aku?..dulu aku dok tolong ibu aku pergi menoreh..sampai tingkatan 6 atas masih dok tolong ibu pi menoreh getah...tapi sekarang...kalau balik kg..nak pi tolong dia motong..susah sikitla.Ishh...tak sedar diri kot?

Ibuku...tetap yang terbaik...selagi masih ada ibu..aku tak tau macam mana nak balas jasa ibu.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online