Monday 9 September 2013

Kajian Saiz Kelamin Wajib Bagi Siswa


Perkara ini dilakukan di indonesia dan dikatakan untuk mengetahui perkembangan kesihatan para pelajarnya. adakah ini sesuatu yang baik untuk dilakukan dan kita tunggu reaksi daripada penduduk Indonesia sendiri.

Kenyataan akhbar kompas.com

Kaji selidik kesihatan pembiakan ternyata program wajib yang dilakukan seluruh sekolah menengah di Indonesia. Kajian dilakukan untuk mengetahui derajat kesihatan anak sekolah. Manakala matlamat khususnya adalah mengetahui status baligh dan mengesan secara awal masalah kesihatan peserta didik .

Menurut Dirjen Bina Kesihatan Anak Kementerian Kesihatan Elizabeth Jane Soepardi , program ini sudah diuji cuba pada 2010 di Sumatera Utara , Jawa Tengah, Kalimantan Barat, Kalimantan Timur, Nusa Tenggara Barat, dan Sulawesi Selatan. Kajian ini diwajibkan kepada seluruh sekolah mulai tahun ini walaupun belum ada sekatan bagi sekolah yang menolak.

"Program ini wajib untuk seluruh sekolah menengah di Indonesia. Tidak hanya pembiakan, kajian ini membincangkan kesihatan remaja secara umum," kata Jane pada temu media di Jakarta , Sabtu ( 7/9/2013 ) , membahas kontroversi kajian saiz organ pembiakan di kalangan pelajar .

Uji coba tersebut, menurut Jane , berjalan baik dan tidak menimbulkan kontroversi. Dengan kaji selidik ini , kata dia , bisa dilihat level kematangan pembiakan anak sesuai usianya. Selanjutnya, hasil kaji selidik boleh digunakan untuk mencegah pelbagai masalah pembiakan, terutama berkaitan baligh .

Program ini , papar Jane , dilatarbelakangi kajian yang mengatakan satu daripada 5,000 anak mengalami masalah baligh , dengan jumlah 10 kali lebih banyak pada anak perempuan. Kajian juga mengatakan, 3 peratus kanak-kanak di dunia mengalami kelewatan akil baligh. Khusus untuk Indonesia, kajian diharapkan bisa mengetahui derajat kematangan seksual anak . Selanjutnya boleh disiapkan pelbagai program untuk mencegah perkahwinan awal dan kejadian melahirkan di usia yang di bawah 20 tahun.

Kajian juga berguna untuk mencegah penularan HIV akibat hubungan seks terlalu awal, di luar perkahwinan , atau sesama jenis.

"Jumlah anak yang berhubungan seks pranikah di usia remaja cenderung meningkat, baik pada laki -laki maupun perempuan. Belum lagi , tingginya angka risiko kematian ibu dan bayi bila melahirkan dalam usia terlalu muda ," kata Jane.

Berdasarkan kajian SDKI 2007 , angka perinatal mortality rate pada ibu di bawah 20 tahun mencapai 50 per 1,000 kelahiran . Sementara untuk neonatal mortality rate adalah 30 per 1,000 kelahiran . Hasil kajian selanjutnya menjadi pegangan puskesmas dan usaha kesihatan sekolah (UKS ), serta bersifat rahsia.

Jane mengatakan, hasil pemeriksaan akan dicatatkan dalam buku Pemantauan Kesihatan Remaja. Kajian ini akan dilakukan saat mulai tahun ajaran baru. Walau sempat terjadi kontroversi , Jane berharap program ini boleh terus berlanjut dan bermanfaat.

" Kita akan sosialisasi lagi, mungkin ada yang salah atau maksudnya kurang tersampaikan . Namun , program ini akan terus berjalan sesuai tahapannya di seluruh Indonesia," kata Jane.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online