Sunday 11 June 2017

5 Aplikasi Diet untuk Bantu Lawan Kegemukan


Hanya mereka yang pernah melakukan usaha penurunan berat badan sahaja yang paham sukarnya mengurangkan pengambilan kalori.

Makanan tidak sihat lebih mudah didapati dan sukar mencari masa untuk bersenam. Usaha diet untuk melangsingkan badan pun lebih sering berakhir dengan kegagalan.


Teknologi seperti aplikasi di gawai boleh membantu kita mendapatkan pedoman untuk mula menjaga pengambilan makanan. Sebahagian besar aplikasi memudahkan kita untuk lebih disiplin sukan, mengira kalori, dan juga mendapat maklumat mengenai kandungan nutrisi suatu makanan.


Berikut adalah beberapa aplikasi diet terbaik, menurut laman healthline.com.


1. Ideal WeightBilik amalan doktor bukan satu-satunya tempat untuk mengetahui indeks massa tubuh (IMT) yang sesuai untuk kita. Kini ada aplikasi untuk menghitungnya. Sesuai Weight akan mengira IMT berdasarkan tinggi dan berat badan anda. Kita juga boleh mengetahui anggaran berat badan ideal yang perlu dicapai.


Boleh didapati di Android, boleh dimuat turun secara percuma.


2. Colorie Counter & Diet Tracker oleh MyFitnessPalMengira pengambilan kalori penting untuk menjaga kita tetap berada di landasan yang betul untuk menurunkan berat badan. Namun, tak mudah mengira pengambilan kalori. Aplikasi The Calorie Counter & Diet Tracker oleh MyFitnessPal memudahkan kita melakukannya.


Aplikasi ini mempunyai database lebih dari 5 juta makanan sehingga kita tinggal memasukkan namanya dan mengetahui kandungan kalorinya. Aplikasi ini juga menghubungkan kita dengan beberapa aplikasi kecergasan dan device sehingga datanya mudah dipindahkan.
Boleh didapati di Android dan iPhone, boleh dimuat turun secara percuma.


3. Lose It!Aplikasi ini akan membuatkan rancangan penurunan berat badan berdasarkan maklumat yang kita masukkan. Kita juga boleh mengesan makanan yang sudah diasup dan sukan yang dilakukan. Kita juga boleh mendapat maklumat tentang nutrisi dalam makanan.


Boleh didapati di iPhone dan Android, boleh dimuat turun secara percuma.
4. Weight WatchersAplikasi ini akan membuat program penurunan berat badan lebih mudah dipantau. Anda juga boleh berkongsi program dengan komuniti yang memakai aplikasi Weight Watcher. Sebagai tambahan, kita juga boleh berkongsi foto kemajuan usaha penurunan berat badan dan juga foto makanan kegemaran, tentunya yang sihat.


Boleh didapati di iPhone dan Android, boleh dimuat turun secara percuma.


5. Nike + Run ClubNike + Run Club membantu kita tetap termotivasi dengan cara membahagikan catatan lari kita dan tahap kemajuan yang dicapai. Aplikasi ini akan mencatat kejayaan masa kini lari dan memberikan masukan. Uniknya, kita boleh mendapat inspirasi daripada atlet lari terkenal.



Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online