Tuesday 19 August 2014

Makanan Dihinggapi Lalat, Masihkah Boleh Dimakan?

Persekitaran yang kotor boleh menjadi rumah bagi haiwan seperti lipas dan lalat. Kita boleh menemui haiwan-haiwan itu bukan hanya di jalanan atau bilik mandi, melainkan juga di pinggan makanan. Padahal, makanan mudah sekali tercemar bakteria.

Meski sebahagian besar orang memahami makanan yang dihinggapi lalat sudah tidak bersih lagi, nyatanya banyak orang yang tetap mengambil makanan atau minuman tersebut.

Kebiasaan tersebut bukan hanya ditemui di negara berkembang. Sebuah kajian yang dilakukan oleh pihak produk pembasmi serangga Orkin terhadap 1.015 orang di AS menunjukkan, dua pertiga responden mengaku tetap akan memakan hidangan yang sudah dihinggapi lalat. Sementara itu, ada 3 peratus responden yang tetap mengambil makanan yang sudah dihinggapi kecoak.

Faktanya, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) menyebutkan, lalat rumahan (Musca domestica) boleh menyebabkan penyakit dan jangkitan. Lalat bebas berterbangan dan memakan apa pun, bahkan sampah. Dari sana, lalat boleh membawa sumber penyakit dan menyebarkannya ke tempat lain.

"Banyak pegawai restoran yang tidak tahu bahawa lalat rumahan dua kali lebih kotor dari kecoak," kata Ron Harrison, PhD, ahli serangga Orkin.

Ketika hinggap di tempat kotor, lalat boleh membawa organisma penyebab penyakit. Kekotoran dan sumber penyakit yang hanya melekat di bahagian luar lalat hanya boleh bertahan beberapa jam. Namun, bila najis itu dimakan oleh lalat, sumber penyakit itu boleh bertahan dalam perut lalat hingga berhari-hari, bahkan setelah mati.

WHO menyebut, lalat boleh menyebarkan jangkitan mata, kulit, dan organ dalam tubuh seperti cirit-birit. Orkin juga mendapati bahawa lalat dapat menyebarkan telur cacing parasit.

Bakteria yang masuk ke saluran pencernaan juga boleh menyebabkan keracunan makanan dan jangkitan saluran cerna, seperti muntah, cirit-birit, dan keracunan makanan


Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online