Wednesday, October 2, 2013

Orang Yahudi Amerika Makin Tidak Beragama



Orang -orang Yahudi di Amerika Syarikat (AS) sangat bangga menjadi Yahudi. Namun , hampir satu dalam setiap lima orang Yahudi AS menggambarkan diri mereka tidak beragama . Demikian menurut kajian Pew Research Center yang diterbitkan Selasa ( 1/10/2013 ) .

Jurang itu bersifat antargenerasi . Sebanyak 32 peratus generasi Yahudi saat ini mengenalpasti diri sebagai orang Yahudi berdasarkan keturunan , etnik , atau budaya , sementara 93 peratus orang Yahudi yang lahir tahun 1914-1927 mengenalpasti diri berdasarkan iman mereka.

" Pergeseran pengenalan diri dalam masyarakat Yahudi (AS) mencerminkan perubahan yang lebih luas di masyarakat AS ," kata Pew s Religion and Public Life Project dalam sebuah ringkasan laporannya yang setebal 210 halaman. "Orang- orang Amerika secara keseluruhan, bukan hanya orang Yahudi , semakin menjauhkan diri dari setiap sekutu agama, " kata laporan itu. Masih menurut laporan tersebut , sebanyak 22 peratus rakyat Amerika mengenalpasti diri sebagai orang yang tidak beragama .

Walau demikian , 94 peratus responden berkata , mereka sangat bangga menjadi orang Yahudi. Sebanyak tujuh daripada 10 orang merasa sangat melekat atau agak dekat dengan Israel. Menurut Pew , kadar itu pada dasarnya tidak berubah sejak awal abad ke-21.

Hanya 38 peratus responden yang merasa Pemerintah Israel membuat usaha tulus menuju perdamaian dengan Palestin, sementara 44 peratus lain berfikir bahawa penempatan Yahudi di Tebing Barat merugikan kepentingan keselamatan Israel.

Pew menemubual 3.475 orang Yahudi Amerika melalui telefon dari 20 Februari hingga 13 Jun untuk kajian tersebut . Adapun kemungkinan margin error daripada kajian itu kira-kira tiga peratus.

Pendedahan penemuan itu bertepatan dengan lawatan ke Amerika Syarikat oleh Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online