Thursday, September 5, 2013

Restoran Makanan Segera Terkenal Pun Disukai Tikus


Biasanya kita menganggap gerai tepi jalan adalah kotor dan berstatus rendah. Kita lebih suka menikmati makanan di restoran makanan segera yang popular dan nampak selesa. memang selesa dan penulis pun suka makan di restoran makanan segera. gerai di tepi jalan dianggap kotor dan penuh debu. Malahan, kes kencing tikus yang berlaku sejak akhir-akhir ini menakutkan kita. Sudahlah kebersihan tidak terjamin, di tepi jalan pula tu. Itulah persepsi atau tanggapan orang ramai terhadap restoran atau kedai tepi jalan. Namun begitu, penulis ingin memaparkan artikel berkaitan restoran makanan segera pun boleh tercemar dengan tikus dan kotoran lain.


Artikel dipetik daripada kompas.com:

Penggemar makanan segera dituntut untuk semakin waspada. Hasil siasatan di Britain menunjukkan , restoran cepat saji ternama pun belum tentu mempunyai proses pembuatan makanan yang bersih dan bersih .

Penyiasatan yang dilakukan oleh sebuah syarikat bernama Tutorcare tersebut mengungkap , beberapa restoran cepat saji seperti Domino s Pizza , Burger King , McDonald , Kentucky Fried Chicken, atau Papa Johns mempunyai dapur yang tidak bersih. Mereka mendapati tikus dan kotorannya pada rak dan alat- alat memasak restoran - restoran tersebut .

Maklumat dikumpulkan melalui permintaan Freedom of Information ( FOI ) . Tutorcare mengompilasi maklumat dari beberapa permintaan pemeriksaan kebersihan untuk membuat rata- rata nasional .

Investigator memberikan skor sifar hingga lima untuk keselamatan makanan setiap restoran yang diperiksa . Sifar untuk buruk sekali , dan lima untuk baik sekali. Berikut adalah skor terburuk yang didapatkan dari beberapa cabang restoran beserta alasan penilaiannya :

Domino s Pizza di London - 0 /5: kotoran tikus ditemui pada rak , peralatan memasak, dan permukaannya. Pegawai restoran dijumpai tidur di atas kadbod saji.

Burger King di Brent Cross - 0 /5: tikus dijumpai di dapur dan diperlukan perbaikan struktur tempat untuk mengawal masalah perosak.
KFC di Islington - 0 /5 : tempat menolak FOI .
Wimpy di Welling Kent - 0 /5: menggunakan alat dan permukaan yang sama dalam mengolah makanan mentah dan matang. Salad disimpan dalam ember .

Chicken Cottage di Aylesburry - 0 /5: minim pemberian tarikh pada makanan sehingga catatan tamat pangan tidak terjamin .

Papa Johns di Maidenhead - 1/5: dapur tidak bersih dan terdapat sampah berlebihan di tempat tersebut.

McDonalds di Leicester - 2 /5: freezer kotor dan pegawai tidak mencuci tangan saat akan memasak.

Hasil penilaian di atas merupakan hasil terburuk dari beberapa sampel restoran . Jadi , hal tersebut belum tentu mewakili keseluruhan gerai restoran . Kebersihan proses pembuatan makanan menentukan kualiti keselamatan makanan . Jika proses pembuatan makanan tidak bersih, maka keselamatan pangannya pun menjadi diragukan.

Bakteria yang kerap dijumpai dari makanan yang pengolahannya tidak bersih antara lain Salmonella , Escherichia coli, Staphylococcus aureus , Shigella , Clostridium botulinum , dan beberapa jenis bakteria lain. Bakteria tersebut dapat mengakibatkan penyakit dari mula pencernaan hingga saraf. Bahkan , tahap keparahan yang tinggi boleh membawa maut .

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online