Wednesday 4 September 2013

Awas! Bahaya Disebalik " Deodorant Spray"




Seiring bertambahnya usia , seorang anak akan mulai memperhatikan penampilan. Saat beranjak remaja, mereka biasanya mula membimbangkan tubuhnya yang banyak berpeluh serta masalah bau badan. Untuk mengatasi problem ini, remaja biasanya mula menggunakan deodoran . Ada beberapa pilihan yang biasa digunakan seperti bentuk spray (semburan ) yang mengandungi aerosol atau pun berbentuk stik .

Kemestian untuk selalu " wangi " dan percaya diri menyebabkan beberapa remaja lelaki cenderung berlebihan dalam penggunaan deodoran terutama untuk jenis semburan . Semburan cenderung berlebihan di hampir seluruh bahagian tubuh. Dan yang lebih mencemaskan adalah semburan yang dilakukan di dalam bilik tertutup tanpa pengudaraan yang memadai .

Fenomena penggunaan deodoran berlebihan ini terjadi di Inggeris dan mengundang kebimbangan sejumlah pengamat . Para ahli memperingatkan , menghirup bahan kimia dari aerosol boleh menyebabkan reaksi alergi kulit , asma, dan kesukaran bernafas . Pada beberapa kes, walaupun jarang , semburan deodoran boleh mencetuskan serangan jantung yang fatal.

" Satu daripada tiga orang dewasa di Britain mempunyai beberapa bentuk alergi seperti asma, rinitis , atau eczema . Gejala ini mudah dicetuskan produk minyak wangi dan diburukkan unsur kimia dalam aerosol ," kata Maureen Jenkins, Pengarah Perkhidmatan Klinikal dari Allergy UK , lembaga nasional di Inggeris berkaitan penyakit alergi.

Bahkan mereka yang tidak punya alergi sekalipun, kata Jenkins , dapat menjadi sensitif terhadap unsur kimia yang terkandung dalam produk pembersihan atau toiletries. Gejalanya meliputi reaksi pada kulit, sukar bernafas, demam, dan pusing . Reaksi bisa semakin buruk apabila aerosol dalam bentuk kabut halus mudah terisap .

Menurut ahli alam sekitar dan perunding toksikologi dari Perth , Australia, Dr Peter Dingle , pada label botol semburan memang ada peringatan untuk tidak menyemprotkan deodoran dalam ruang tertutup . Namun kenyatannya , hampir semua warga Inggeris cenderung menyemprotkan deodoran di ruang tertutup seperti bilik mandi.

"Saya kira, selamat untuk mengatakan bahawa kebanyakan orang Inggeris tidak akan keluar rumah untuk menyembur deodoran . Mereka akan melakukannya di bilik mandi dengan kecenderungan pintu tertutup, dan itu merupakan ruangan terhad. Pada musim sejuk, anda bahkan tidak akan pernah membuka tingkap . Jika anda menonton iklan deodoran , anak remana biasanya akan menyembur seluruh tubuhnya. Padahal , pada label pembungkusan disebutkan bahawa anda tak boleh melakukannya. Citra diri dan hak untuk wangi adalah penting bagi anak muda, dan banyak sekali tekanan dari teman- teman untuk menggunakan produk seperti itu, "ujarnya.

Kewaspadaan penggunaan deodoran spray di Inggeris mengemuka sejak kematian seorang remaja bernama Jonathan Capewell . Anak berusia 16 tahun ini meninggal akibat serangan jantung di bilik tidurnya di bandar Oldham .

Hasil bedah siasat menunjukkan bahawa dalam tubuhnya dijumpai gas butana dan propana dengan kadar 10 kali lebih besar daripada dos mematikan. Gas ini biasanya digunakan sebagai bahan pendorong produk aerosol dalam bungkusan, dan ini telah tertimbun dalam tubuh Capewell selama berbulan- bulan.

Menurut perunding pakar jantung dari Royal Hospital , Jonathan Clague , penyebab utama kematian Capewell adalah sufokasi atau hipoksia . Keadaan ini dikenali sebagai mati lemas. Cara inilah yang menyebabkan unsur kimia dan aerosol menyebabkan kematian.

"Jika oksigen tidak tersedut dan justru bahan-bahan lain yang tersedut ke dalam pernafasan, semisal zat kimia, maka terjadilah sufokasi yang disusul jantung berhenti ," kata Clague .

Kematian yang dicetuskan aerosol juga menimpa Daniel Hurley . Anak berusia 12 tahun ini tak sedarkan diri selepas menggunakan deodoran spray di bilik mandi rumahnya di bandar Sandiacre , Nottingham .

Ia meninggal setelah sempat dirawat di rumah sakit pada Januari 2008. Penyelidikan menyimpulkan bahawa kematian Daniel akibat " serangan jantung aritmia " yang dicetuskan oleh pendedahan pelarut cecair ( solvent ) . Diduga, Daniel sebelumnya pernah mengidap gangguan aritmia dan pelarut cair di dalam aerosol deodoran yang ia gunakan telah mencetuskan serangan fatal.

Dalam setiap kemasan deodoran spray biasanya terdapat tulisan peringatan . Pengguna dinasihatkan untuk memakainya dengan semburan singkat di bilik mempunyai pengudaraan . Peringatan lain misalnya " elakkan semburan yang lama " dan " jauhkan dari jangkauan anak -anak".

The British Aerosol Manufacturers Association ( BAMA ) menyatakan bahawa propelan pada produk aerosol rumah tangga setakat ini selamat untuk digunakan. Produk ini sudah dipakai selama 40 tahun dan ada sekitar 600 juta produk aerosol digunakan tiap tahunnya di Inggeris.

Pihak BAMA juga melakukan kajian selepas kes kematian Jonathan Capewell . Namun mereka berkilah "tidak boleh mencipta kembali suatu keadaan yang boleh menimbulkan kesan buruk atau keadaan fatal akibat penggunaan produk aerosol semburan di ruang yang terbatas".

Sementara itu Dr Dingle menuntut usaha yang lebih serius daripada Kerajaan Inggeris berkaitan penggunaan produk aerosol.

"Tidak cukup bagi pemerintah untuk hanya mengatakan, ' tidak ada masalah, ada peringatan yang tertera di balik pembungkusan , Jika dua orang anak meninggal akibat deodoran semburan, akan ada semburan dengan cara sama yang tak terhitung jumlahnya. Haruskah kita mengalami kematian lain sebelum kerajaan bertindak ? "

Untuk mencegah risiko lebih besar , Dingle menyarankan para remaja untuk menggunakan deodoran berbentuk stik . Bentuk ini dinilai lebih selamat kerana tidak menggunakan aerosol.

Sumber: kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online