Sunday 18 August 2013

Pasangan Gay Pertama Australia Menikah



Pasangan gay ini merupakan pasangan gay yang pertama menikah di Australia. Undang-undang negara jiran mereka iaitu New Zealand  membolehkan lelaki berkahwin dengan lelaki.Pernikahan pasangan ini membolehkan pasangan gay yang lain iaitu sangat banyak menunggu kelulusan pernikahan mereka pula. Janganlah berlaku di Malaysia walaupun terdapat kumpulan yang ingin berkahwin sesama sejenis. Kerana nabi tidak mengaku umatnya sekiranya kelulusan ini berlaku di Malaysia.

Sumber daripada news.com.au

Pasangan gay dari Newcastle, Australia, akan menjadi pasangan pertama yang berkahwin di New Zealand, pada Senin (19/8/2013).
 

Perkahwinan Paul McCarthy dan Trent Kandler akan menjadi pembuka bagi pasangan gay Australia yang dijangka akan berbondong-bondong berkahwin di negeri tetangga ini setelah New Zealand mengeluarkan undang-undang mengesahkan perkahwinan sesama jenis baru-baru ini, tulis news.com.au, Minggu (18 / 8/2013).
 

"Bercakap dengan calon di tempat anda, tanya pendapatnya, kerana ada peluang untuk membuat perubahan tahun ini," tutur McCarthy merujuk pada pilihan raya Australia yang akan berlangsung 7 September.
 

McCarthy dan pasangannya ingin agar rakyat Australia memilih ahli politik yang pro-perkahwinan sesama jenis.
 

Dalam hal ini Kevin Rudd yang sudah berjanji akan mengakui perkahwinan gay bila ia terpilih kembali sebagai perdana menteri.
 

Rodney Croome, ketua dari organisasi Persamaan Pernikahan Australia, mengatakan bahawa kemungkinan pengesahan perkahwinan sesama jantina di Australia makin mendekati kenyataan.
 

"Kita belum tahu bagaimana perimbangan kekuatan di Parlimen mendatang tapi persamaan dalam perkahwinan bukan sesuatu yang tak mungkin terjadi dalam waktu dekat," tuturnya.

Selepas ini, ada rakyat Malaysia yang akan ke New Zealan untuk berkahwin sesama mereka. Minta dijauhkan.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online