Thursday 29 August 2013

Ikan Pra Sejarah Yang Terbesar Pernah Berenang Di Lautan



Sekumpulan penyelidik dari Kanada dan Scotland telah menunjukkan bahawa ikan prasejarah dikenali sebagai Leedsichthys problematicus adalah ikan terbesar yang pernah bertulang berenang lautan, mampu berkembang lebih 16 meter panjang!

Leedsichthys problematicus adalah besar ikan-makan plankton yang wujud lebih 165 juta tahun yang lalu, manakala dinosaur berkeliaran bumi. Penyelidik telah mencari fosil-fosil spesies ini selama bertahun-tahun, tetapi masih sentiasa tidak lengkap dan sukar untuk mengklasifikasikan (oleh itu ia mendapat nama). Tanpa rangka penuh untuk mengukur dari akhir-ke-akhir, walaupun, ia adalah sukar untuk mengetahui saiz sebenar spesies. Tekaan telah dibuat menggunakan pelbagai bahagian, tetapi ia tidak sehingga fosil baru baru-baru ini ditemui berhampiran Peterborough, United Kingdom, yang penyelidik dapat memikirkan bagaimana besar ia boleh mendapatkan.

"Kami duduk dan melihat pelbagai spesimen, bukan sahaja di tulang, tetapi struktur pertumbuhan dalaman mereka serta - sama dengan cincin pertumbuhan pokok - untuk mendapatkan beberapa idea tentang zaman haiwan ini, serta mereka anggaran saiz, "kata Profesor Jeff Liston dari National Museum of Scotland, yang mengetuai pasukan penyelidikan, menurut kenyataan University Glasgow.

"Apa yang kita telah menunjukkan di sini adalah bahawa Leedsichthys dewasa kecil 8-9 meter boleh mencapai panjang yang dalam kira-kira 20 tahun, manakala selepas 38 tahun ia akan menjadi kira-kira 16.5 meter panjang -. Mungkin juga outgrowing jerung paus besar-besaran hari ini"

Ahli-ahli sains dari Royal Tyrrell Muzium Paleontologi, dalam Drumheller, Alberta, serta University of Edinburgh dan Universiti Glasgow, bekerja dengan Liston untuk sekeping ini semua bersama-sama. Penyelidikan mereka muncul dalam isu terbaru Ikan Mesozoic.
 
Akhirnya mengunci turun saiz ikan besar-besaran telah memberikan penyelidik gambaran yang jelas ke dalam perubahan yang besar dalam lautan Bumi dalam tempoh Jurassic. Sebelum ikan seperti Leedsichthys muncul, ikan-makan plankton adalah agak kecil oleh perbandingan, boleh mencapai setengah meter panjang. Dengan Leedsichthys dapat berkembang begitu besar, mereka akan memerlukan sumber makanan yang banyak, yang bererti bahawa ada sesuatu telah letupan penduduk plankton di lautan pada masa itu.

Liston berkata: "Ini mempunyai implikasi bagi pemahaman kita produktiviti biologi di lautan moden, dan bagaimana produktiviti yang telah berubah dari masa ke masa."

Sumber: news

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online