Saturday 6 July 2013

Ragi Beras Merah Bantu Turunkan Kolesterol


Ramai  orang lebih menyukai bahan-bahan herba untuk menjaga kesihatan tubuhnya. Termasuk untuk menurunkan kadar kolesterol. Salah satu bahan herba yang telah terbukti berkesan untuk menurunkan kadar kolesterol yang tidak doperlukan  ialah  ragi beras merah.
Doktor pakar jantung dan pembuluh darah Hospital Sahid Sahirman Jakarta, dr. Aulia Sani berkata, ragi beras merah berfungsi menghalang pengeluaran kolesterol dalam organ hati dan mencegah penebalan plak dalam pembuluh darah dan terhindar dari penyumbatan pembuluh.
            Kolesterol sebenarnya secara semulajadi yang dihasilkan dalam organ hati. Namun gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok dan kurang bekerja fizikal boleh meningkatkan pengeluaran kolesterol di hati. Faktor keturunan juga berpengaruh terhadap tingginya kadar kolesterol."Menghambat pengeluaran kolesterol langsung pada organ hati dapat menurunkan kadar kolesterol total secara cepat," jelas  Aulia dalam sidang akhbar di Jakarta, Selasa (18/6/2013) lalu.


             Ragi beras merah diketahui mampu menurunkan kadar kolesterol di hati. Dinyatakan  daripada  laman Drugs, ragi beras merah mengandungi sebatian aktif lovastatin yang mempunyai kesan memperbaiki kadar lemak darah yang terlalu tinggi (hiperlipidemia). Selain itu, ada beberapa bukti juga yang menyatakan 


bahawa sebatian tersebut mempunyai kesan antibakteria dan anti-kanser.

Ragi beras merah juga mengandungi sterol seperti beta-sitosterol dan campesterol yang boleh menghalang penyerapan kolesterol di usus. Selain itu pengasingan asid lemak tidak tepu seperti oleik, linoleik, dan asam linolenik, dan vitamin B kompleks seperti niasin dalam ragi beras merah juga boleh menjadi penyelesaian dalam mengurangkan kolesterol.
Uji klinikal makanan tambahan yang mengandungi ekstrak ragi beras merah juga dilakukan di Indonesia oleh Aulia pada 40 pesakit beberapa waktu lalu menunjukkan hasil yang positif.
"Dalam jangka masa lima hari, rata-rata kadar LDL (kolesterol jahat) boleh turun hingga 18,87 mg / dL dan kadar trigliserida turun hingga 17.1 mg / dL," papar mantan Pengarah Utama Pusat Jantung Harapan Kita ini.
           Kadar kolesterol total dalam darah yang dianjurkan adalah kurang dari 200 mg / dL. Sedangkan untuk kadar LDL adalah kurang dari 100 mg / dL, dan trigliserida kurang dari 150 mg / dL. Sementara untuk kadar HDL (kolesterol baik) haruslah di atas 45 mg / dL.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online