Friday 1 May 2020

Doktor Bunuh Diri _ Pahlawan Penentang Virus Corona Front Guard di New York




Seorang doktor terkenal di New York City, yang berada di barisan hadapan dalam memerangi virus korona di Amerika Syarikat, membunuh diri. Dr Lorna Breen, pengarah perubatan jabatan kecemasan di hospital New York-Presbyterian Allen di Manhattan, meninggal dunia akibat luka buatan sendiri pada hari Ahad (26/4/2020), kata polis. Bapa doktor itu, Dr. Philip Breen, mengatakan kepada New York Times, "Dia berusaha melakukan pekerjaannya dan itulah yang membunuhnya."

  Di New York, 17500 orang telah mati akibat terkena virus korona, sementara jumlah kematian di AS adalah 56000. Dr Philip Breen mengatakan anak perempuannya yang berusia 49 tahun tidak mempunyai sejarah penyakit mental. Dia meninggal di Charlottesville, Virginia, di mana dia tinggal bersama keluarganya. Lorna Breen sendiri jatuh sakit kerana dijangkiti virus korona semasa bekerja dan kembali bekerja setelah kira-kira satu setengah minggu pulih, kata ayahnya. Pihak hospital memintanya pulang, sebelum akhirnya keluarganya "campur tangan" untuk membawanya ke Charlottesville, kata ayahnya.



Dia berkata ketika mereka terakhir bercakap, anak perempuannya kelihatan "terputus" dan memberitahu bagaimana pesakit Covid-19 mati sebelum mereka dapat dikeluarkan dari ambulans. Puluhan pesakit telah meninggal dunia akibat virus korona di hospital 200 tempat tidur di Manhattan. "Dia benar-benar berada di parit dan di garis depan," kata ayahnya kepada New York Times.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online