Friday 16 June 2017

Mengapa Tak Semua Korban Perkosaan Melawan Balik?



Ada kritikan yang sering ditujukan kepada korban kekerasan seksual: Jika ia tidak mengizinkan tindakan seksual, mengapa tidak melawan balik, berteriak, atau meronta sekuat tenaga?

Sejak lama pakar keganasan seksual menyebutkan bahawa seseorang yang menjadi mangsa percubaan atau tindakan pemerkosaan boleh mengalami keadaa shock, sehingga mereka sukar melawan penyerangnya.


Pendapat tersebut kini disokong oleh kajian terbaru dari Sweden. Disebutkan bahawa korban kekerasan seksual mengalami kelumpuhan sementara yang disebut dengan "tonic immobility". Keadaan itu membuat mereka tidak boleh melawan, atau bahkan untuk berteriak.


Dalam kajian beliau, pasukan ahli bercakap dengan kira-kira 300 wanita yang datang ke unit kecemasan di Stockholm kira-kira sebulan selepas mereka menjadi mangsa rogol atau percubaan perkosaan.


Hampir 70 peratus korban mengaku mengalami kelumpuhan sementara dan 48 peratus menjawab mengalami kelumpuhan yang lebih "teruk" atau tidak boleh bergerak atau bercakap sama sekali semasa kejadian.


Pasukan penyelidik juga mendapati bahawa wanita yang mengalami kelumpuhan pada saat kekerasan seksual lebih berisiko menderita gangguan stres pasca-trauma (PTSD) dan juga kemurungan.


"Tonic immobility selama perkosaan adalah reaksi yang sering dialami oleh mangsa yang mengalami PTSD dan kemurungan teruk," tulis penyelidik.


Hasil kajian ini diharapkan dapat membantu pasukan peguam yang mendampingi korban perkosaan. Jika peguam perogol berdalih korban hanya diam sahaja dan tidak boleh dianggap perkosaan, kini sudah ada bukti saintifik yang boleh dijadikan alasan.


Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online