Thursday 25 August 2016

Bahaya Obesiti Kepada Anak



Obesiti Bahaya Kepada Bayi

Obesiti atau kelebihan berat badan pada anak sudah menjadi wabak pada 25 tahun terakhir. Pesakit terbanyak memang di negara maju, tapi sejak kebelakangan ini jumlah pesakit di Indonesia meningkat pesat.
Kes kelebihan berat badan pada kalangan kanak-kanak usia di bawah lima tahun, meningkat menjadi 14.2 peratus tahun 2010 dari sebelumnya 12.2 peratus pada tahun 2007.
Adapun kelaziman obesiti pada kalangan usia 18 tahun ke atas, daripada 19 peratus tahun 2007 naik menjadi 21.7 peratus pada 2010.
"Anak-anak yang ibu bapa obesiti atau kegemukan, kira-kira 50-80 peratus juga akan kegemukan. Anak-anak dan remaja yang kegemukan juga akan obesiti di usia dewasa," kata dr.Indrarti Soekotjo, pakar perubatan sukan, dalam acara media edukasi "Yuk main di Luar "yang diadakan oleh Nuvo Family dan Forum Ngobras di Jakarta (23/8/16).
Obesiti terjadi kerana penumpukan lemak yang berlebihan secara menyeluruh di bawah kulit dan tisu lain di dalam tubuh.
Di Indonesia, obesiti juga sudah digolongkan sebagai penyakit karena itu tidak boleh dibiarkan.
Menurut dr.Titi, panggilan akrab Indrarti, obesiti adalah gemuk yang tidak lucu lagi kerana kanak-kanak berisiko mengalami pelbagai komplikasi penyakit.
Timbunan lemak dalam tubuh memang menjadi salah satu faktor risiko munculnya pelbagai penyakit, tak terkecuali pada anak-anak.
Risiko yang dihadapi kanak-kanak obesiti antara lain hipertensi, kolesterol tinggi, diabetes jenis 2, gangguan pertumbuhan tulang, asma, sleep apnea, hingga kemurungan kerana merasa rendah diri.
Pada kanak-kanak perempuan, kegemukan juga menyebabkan akil baligh awal. Keadaan tersebut akan mencetuskan pelbagai gangguan lain, termasuk osteoporosis, hingga tinggi badan cenderung pendek.
ajak gerak
Ibu bapa memegang peranan besar dalam keadaan obesiti kanak-kanak. Selain pola makan yang tidak tepat sehingga anak kelebihan kalori, seringkali anak juga dibiarkan kurang aktif bergerak. Paparan alat dan tabiat menonton televisyen juga membuat anak lebih banyak duduk diam.
"Karateristik semulajadi kanak-kanak adalah bergerak. Sejak lahir, ia bergerak semasa belajar meniarap, merangkak, dan berjalan. Hanya memang semakin besar ibu bapa sering menghadkan corak semula jadi kanak-kanak ini dan lebih suka jika anaknya diam," kata dr.Titi.
Untuk itu ia mengajak ibu bapa agar kembali menumbuhkan kebiasaan aktif bergerak.Aktiviti fizikal yang dilakukan anak boleh dilakukan secara berperingkat, mulai dari yang ringan, sedang, sampai berat. Pada kanak-kanak, mereka digalakkan melakukan aktiviti fizikal 60 minit setiap hari.
Presenter Sophie Navita yang juga pemula gerakan #IndonesiaMakanSayur, mengatakan selalu berusaha memberikan contoh pola makan sihat dan aktiviti fizikal pada kedua-dua anak laki-lakinya.
"Aktiviti di luar rumah sudah menjadi aktiviti wajib di keluarga kami. Beruntung sekarang ini kami tinggal di Bali sehingga banyak aktiviti luar ruang yang boleh dilakukan, mulai dari mendaki, ke pantai, atau main layang-layang," katanya.
Menurut dr.Titi, prinsipnya ibu bapa harus terlibat aktif dan membuat aktiviti fizikal itu menyeronokkan bagi kanak-kanak.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online