Saturday, September 26, 2015

Wanita Ini Pakai Gaun Pernikahan Berusia 120 Tahun

 
Abigail Kingston waris Kesebelas Menggunakan Gaun Ini.
Mengenakan gaun perkahwinan peninggalan ibu atau nenek saat menikah merupakan perkara yang luar biasa. Selain unsur nostalgia, gaun perkahwinan turun-temurun seperti ini pun dapat menjadi simbol kekalnya sebuah perkahwinan selama bergenerasi. Namun, tidak jarang pula pengantin yang enggan memakai pakaian perkahwinan secara turun-temurun.


Hal ini tidak terjadi pada Abigail Kingston. Sebab, ia akan menjadi wanita kesebelas di keluarganya yang mengenakan gaun perkahwinan turun-temurun. Yang menakjubkan, berdasarkan laporan The Associated Press, gaun perkahwinan yang dikenakan Kingston tersebut telah berusia 120 tahun.


Gaun perkahwinan tersebut pertama kali dikenakan oleh Mary Lowry Kingston, ibu dari nenek moyang Kingston saat perkahwinannya pada tarikh 11 Disember 1895. Adapun gaun perkahwinan bersejarah bagi keluarga besar Kingston ini terakhir kali dikenakan oleh kerabat Kingston pada tahun 1991 silam.


Setelah dikenakan oleh pengantin, gaun berbahan amat lembut ini akan disimpan dengan cermat oleh ibunda dari pengantin wanita yang terakhir mengenakannya. Selama bertahun-tahun, gaun ini hanya satu kali dicuci dengan kaedah pengubahan cucian kering dan telah disesuaikan dengan menambah renda dan aksesori lain sesuai selera sang pengantin.


Kingston yang tinggal di Bethlehem, Pennsylvania, Amerika Syarikat bercadang mengenakan gaun bersejarah ini pada majlis perkahwinannya yang dihelat 17 Oktober 2015 akan datang. Kemudian, ia akan berganti pakaian perkahwinan untuk majlis resepsinya. Bukan kerana ia tidak suka dengan Modelnya, namun gaun ini sudah amat lapuk kerana usia.
 

 
Ketika gaun ini dihantar kepada Kingston oleh seorang kerabat, keadaannya sudah membimbangkan. Ada lubang di mana-mana, bahan satinnya sudah rosak, dan kerahnya pun sudah koyak. Jadi, Kingston membawanya ke seorang pereka gaun perkahwinan untuk diperbaiki. Selepas memakan waktu pengerjaan selama 200 jam, gaun perkahwinan itu pun kembali utuh seperti baru.
 

 
Pada majlis perkahwinan Kingston, foto-foto pengantin wanita yang telah memakai gaun perkahwinan ini akan ditampilkan. "Pakaian ini tidak hanya bererti kerana telah diturunkan selama beberapa generasi, namun mengenakannya juga merupakan sebuah simbol cinta," ungkap Leslie Kingston, ibunda Kingston.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online