Wednesday 16 September 2015

Turunkan Berat Badan Dengan Lidah Buaya



Dengan mengikuti gaya hidup masa kini yang didominasi junk food dan jarang bersenam, tak heran jika berat badan selalu naik. Sayangnya, menurunkan berat badan tak semudah membalikan telapak tangan, diperlukan usaha seperti menguruskan pola makan dan rutin bersenam. Kerana memerlukan proses yang tidak sebentar, tak jarang mereka yang ingin menurunkan berat badan memilih jalan pintas dengan megonsumsi pelbagai ubat untuk menurunkan berat badan.

Padahal, cara terbaik menurunkan berat badan adalah dengan cara semula jadi. Cuba mana-mana diet dan mengambil ubat hanya akan membuat anda merasa lemas dan bahkan boleh merosakkan kesihatan kulit. Berat badan mungkin memang akan turun, tetapi juga akan membuat anda kelihatan tidak segar dan kelihatan tua.

Salah satu cara semula jadi yang boleh dilakukan untuk menurunkan berat badan adalah dengan mengambil lidah buaya. Tumbuhan satu ini selain tanpa kesan sampingan, juga baik untuk kesihatan kulit dan rambut. Berikut ini penjelasan bagaimana lidah buaya dapat membantu menurunkan berat badan anda.

1. Membersihkan perutTanaman lidah buaya atau aloe vera mempunyai gel di bahagian daunnya. Gel inilah yang boleh dimakan. Semakin segar dan semulajadi gel yang digunakan, semakin baik hasil yang akan diperolehi. Gel lidah buaya akan membersihkan isi perut anda dan berperanan sebagai pencahar yang juga baik untuk usus besar anda.

Jika anda sudah makan dalam banyak atau anda merasa telah melebihi pengambilan kalori yang diperlukan tubuh, dengan mengambil pelbagai makanan berlemak, anda boleh mengambil gel lidah buaya untuk menyingkirkan lemak dari badan anda yang boleh disimpan jika tak segera dibuang,
2. Membantu membakar lemak dan karbohidratKerana lemak dan karbohidrat cenderung menetap di dalam tubuh dan menyebabkan kenaikan berat badan, segelas jus lidah buaya selepas makan atau sebelum bersenam sangat tepat untuk digunakan untuk membantu menurunkan berat badan. Mengambilnya sebelum bersenam akan menambah tenaga sekaligus membakar kalori lebih cepat. Selain itu juga membaantu pembentukan otot, bahkan dapat membantu mengubah lemak menjadi otot.

 
3. Membantu memecah gula lebih cepatLidah buaya dapat membantu memcah gula darah lebih cepat, sehingga mencegahnya tersimpan menjadi lemak. Tak heran, lidah buaya juga menjadi ubat yang baik bagi para pesakit diabetes, seperti peranan insulin yang menyerap gula dalam tubuh.
4. Membantu melancarkan metabolismeLidah buaya tidak hanya membantu kelancaran metabolisme tetapi juga mempercepatkan metabolisme. Metabolisme yang cepat bermakna akan membuat anda lebih bertenaga dan juga membakar makanan yang masuk ke dalam tubuh lebih cepat, sehingga makanan yang masuk tak sempat berubah menjadi lemak.

Lidah buaya mengandungi pelbagai nutrisi, vitamin dan juga asid folik, inilah yang akan membuat tubuh bertenaga meski membantu menurunkan berat badan. Selain itu juga membantu menekan nafsu makan.

Kerana lidah buaya boleh menjadi julap, maka ada baiknya rujuk lebih dulu pada doktor dos yang tepat untuk digunakan bagi tubuh anda. Boleh jadi dos setiap orang akan berbeza.


Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online