Saturday 26 September 2015

Keinginan Seks Wanita Sama Juga Seperti Lelaki



Dulu dipercayai wanita tak begitu tertarik pada seks. Tetapi, sebuah kajian  mencari perempuan mahukan seks, sama seperti lelaki.

Perempuan dikenali sebagai makhluk yang ingin keterlekatan emosi sebelum menikmati seks. Wanita pun harus berjuang untuk mendapatkan banyak orgasme seperti lelaki.


Tetapi ternyata kajian mendapati hal menarik. Sebuah kajian kesuburan yang dilakukan aplikasi kesuburan Kindara mencari, faktanya wanita mahukan seks sebanyak lelaki.


Kajian itu diikuti 500 wanita. Di antaranya dijumpai pula sebanyak 53.2 peratus wanita tidak mendapatkan seks seberapa kerap yang diinginkannya.


Penyelidikan itu juga mendapati 72,6 peratus responden mengalami klimaks semasa hubungan seks. Kira-kira 10 peratus cukup beruntung mendapatkan orgasme berulang-ulang.


Penemuan ini bertentangan dengan kajian pada 1994, yang mendapat 75 peratus lelaki dan hanya 29 peratus wanita selalu mendapatkan orgasme bersama pasangannya.


Hayley Thomas, penulis untuk Kindara berkata, "Penemuan kami menunjukkan bahawa dalam 20 tahun sejak kajian dilakukan, lebih banyak wanita mencapai orgasme dalam setiap hubungan seks. Perubahan positif dapat menunjukkan kesaksamaan dalam memberi dan menerima kesenangan di atas tempat tidur."


Kajian tersebut juga menjelajah faktor-faktor yang memberi kesan negatif terhadap libido wanita. Kindara mendapati 82 peratus wanita mengakui ada faktor-faktor yang berpengaruh terhadap kehidupan seks selama tempoh-tempoh masa tertentu.


Stres paling banyak dikeluhkan wanita menjejaskan kehidupan seks mereka, diikuti oleh tidak sedang berada dalam mood yang sama dengan pasangan. Satu daripada lima wanita harus melawan imej dirinya, manakala 11 peratus mengatakan anak yang masih kecil menjadi penghalang aktiviti seks.


Tetapi ketika kembali ke stereotaip bahawa wanita menghargai sambungan emosi dengan pasangan, hasil kaji selidik jelas membenarkan. Lebih dari separuh, 53.2 peratus wanita bersetuju aspek paling penting dalam seks yang baik adalah sambungan emosi. Sambungan emosi ini mempunyai kedudukan yang lebih baik daripada pemanasan (23.6 peratus).

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online