Tuesday 29 September 2015

Ikan Pelik Dan Misteri Ditangkap Nelayan

Seekor ikan misteri ditangkap seorang nelayan di Desa Kampung Baru. Kecamatan Kota, Indonesia. Ikan itu dikatakan misteri kerana bentunya yang jarang dilihat. Namun ikan ini biasa ditangkap di beberapa buah negara lain sebelum ini. Bentuk fizikal yang sangat unik dan pelik menjadikan ikan ini mendapat tarikan orang ramai mahu melihatnya.

Ikan Apakah Ini?


Jika diperahtikan ikan ini mirip ikan Yu, tetapi tidak mempunayi gigi. Ikan ini juga mempunayi sirip dan bermulut agak besar. Apa yang pasti bentuk fizikal ikan ini sangat pelik bagi mereka yang pertama kali melihatnya.

Penangkap ikan ini agak terkejut kerana sangkaanya tertangkap buaya ataupun ditangkapnya pesawat pejuang yang terjatuh dalam air. Disebabkan kepelikan ikan itu, beliau telah memberitahu rakan-rakanya mengenai penagkapan ikan tersebut, namun tiada seorang pun yang mengenali jenis ikan tersebut. Beliau yang sudah 16 tahun menjadi nelayan tidak pernah sama sekali menangkap ikan yang berfizikal seperti ini.

Ikan ini dibawa pulang tetapi bukan untuk dimakan, beliau tidak berani memakan ikan yang pelik itu. Ikan itu lalu ditanam berhampiran rumahnya. Namun sebelum itu, ramai orang datang untuk melihat kepelikan ikan itu di rumah beliau. Setelah dihubungi saudara beliau di Makassar untuk melihat ikan tersebut digali dan dimintanya menjaga baik-baik ikan itu untuk diviralkan dalam facebook. 


Kita pernah melihat ikan ini melalui media massa, justeru misteri atau pelik ikan ini tidak kepada mereka yang pernah melihatnya. Sudah pasti, pelik akan menjadi biasa apabila ikan ini sering ditangkap nelayan selepas ini. Kajian patut dilakukan agar kesahihan ikan ini boleh dimakan atau tidak.



0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online