Tuesday 29 September 2015

Format Baru UPSR 2016

Setelah lama menunggu akhirnya pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia telah mengeluarkan kenyataan berkenaan format baru UPSR bagi tahun 2016. Selama ini guru-guru thun 5 tertanya tanya bagaimana hendak menghasilkan soalan kerana tiada format yang betul-betul tepat mengenai format UPSR 2016. 

UPSR 2016

Format peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang baru dengan penambahbaikan akan mula digunakan bermula 2016. Dipetik dari makluman terkini dari Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), perubahan format UPSR 2016 ini membabitkan bentuk dan jenis soalan di mana soalan objektif aneka pilihan akan dikurangkan dan sebaliknya ditambah objektif pelbagai bentuk berunsurkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).


UPSR 2016 format baru akan membabitkan enam subjek dengan Bahasa Inggeris akan dibahagikan kepada dua kertas iaitu pemahaman dan penulisan. Ini bermakna pelajar Sekolah Kebangsaan akan menduduki 6 kertas matapelajaran untuk maksimum keputusan cemerlang 6A. Pelajar Sekolah Vernakular pula akan menduduki 8 kertas matapelajaran untuk maksimum 8A.


Format bagi mata pelajaran Bahasa 2016







Format bagi mata pelajaran Sains 2016




Format Mata pelajaran Matematik 2016



Jika ingin menegtahui lebih lanjut boleh klik di sini.


0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online