Sunday, August 10, 2014

Dahulu Mereka Bukan Siapa-Siapa, Sekarang Terkenal Dan Kaya Raya

Ada seorang bijak pernah mengatakan bahawa kejayaan yang bertahan dan konsisten berasal dari kerja keras dan beberapa kegagalan. Teori tersebut dengan telak dibuktikan oleh beberapa nama selebriti di dunia fesyen berikut ini:

Christian Louboutin
Sebelum berjaya menjadi perancang kasut ikonik bertapak merah dengan aset berbilion-bilion dolar AS, lelaki parlente kelahiran Paris ini adalah seorang tukang kebun lepasan yang bekerja dari satu rumah ke rumah lain.

Leighton Denny
Pecinta mode pasti mengenal produk rawatan kuku ciptaan Denny. Bagaimana tidak, karyanya di ranah kecantikan telah tersebar di lebih kurang 800 salon kuku terkemuka dunia. Dirinya berjaya menarik nama-nama besar di blantika mode dan hiburan untuk menjadi pelanggan setia. Beberapa di antaranya adalah Kate Moss dan Penelope Cruz. Namun, siapa sangka bahawa masa lalu Denny penuh perjuangan dan kerja keras. Pelbagai pekerjaan berat pernah ia lakoni, salah satunya adalah menjadi pemandu lori di Inggeris.

Segala jerih payahnya tersebut, tak berakhir sia-sia, selain berjaya mendulang keuntungan besar, Denny juga dianugerahkan Member of The Order of British Empire (MBE) oleh Ratu Inggeris untuk jasa dan sumbangan beliau di dunia fashion dan kecantikan.

Vivenne Westwood
Pada tahun 1962, saat usianya menginjak 21 tahun, Westwood memulakan kerjaya sebagai seorang guru sekolah dasar di Willesden, London. Seiring waktu, tepatnya tahun 1971, Westwood bertemu kawan lamanya, Malcolm McLaren, yang saat itu tengah dalam proses membuka sebuah butik. Sedar akan minatnya terhadap dunia fesyen, Westwood pun memberanikan diri untuk bekerjasama dengan McLaren. Keputusan nekadnya ini tak berakhir sia-sia. Sebab, keunikan gaya rancang Westwood yang kental dengan sentuhan punk, berjaya melambungkan namanya di jagat mode antarabangsa hingga sekarang.

tom Ford
Di balik wajah tampan Ford tersimpan sebuah tempoh masa silam di mana dirinya pernah berjuang dari satu kasting ke kasting lain, untuk menjadi seorang pelakon ternama. Walaupun sempat membintangi banyak iklan televisyen, tetapi kerjaya yang diimpikannya tak kunjung datang. Sedar masa tak akan menunggu, Ford pun banting setir untuk menggali bakat lain dalam dirinya, iaitu fashion. Tanpa menunggu lama, ia akan mendaftarkan diri di salah satu sekolah fesyen.

Kini, seluruh daya usaha beliau di masa lalu, berulang-ulang terbayarkan dengan siri kejayaan sebagai salah satu pereka fesyen yang disegani. Salah satu yang pencapaian bersejarah Ford adalah berjaya mengembalikan kejayaan rumah mode Gucci yang telah bertahun-tahun terlilit hutang dalam jumlah besar.

Natalia Vodianova
Model cantik asal Moscow ini dikenali sebagai figur wakil rumah mode Gucci. Wajahnya yang berkarakter menjadi rebutan banyak tanda fashion untuk dijadikan model komersial terbaru mereka. Namun, sebelum menikmati kejayaan yang global seperti sekarang, Vodianova adalah seorang penjual buah di Rusia.

Giorgio Armani
Sebelum dikenali dengan rangkaian koleksi adibusana bernilai ratusan juta, Armani muda pernah mendapat pendidikan di University of Milan, jurusan perubatan. Namun, beberapa tahun lalu, di tengah masa kuliah, Armani memutuskan bergabung dengan angkatan darat Itali, untuk kemudian ditugaskan di rumah sakit Verona.

Marian Newman
Sudah lebih dari 20 tahun Marian mencipta trend kuku melalui barisan koleksi kuku palsu dan produk penjagaan kuku yang sudah popular di seluruh dunia. Namun, siapa yang menyangka kalau sang ahli manicure ini pernah bekerja sebagai seorang tenaga forensik.

agyness Deyn
Deyn tersohor dengan gaya busananya yang nyeleneh dan nyentrik. Keunikannya ini berjaya mengangkat namanya ke jajaran top model dunia. Nah, sebelum popular dan bergelimang harta, ternyata Deyn sempat bekerja sebagai pelayan di sebuah restoran selama beberapa tahun.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online