Thursday 14 August 2014

Bakar Diri Trend Terbaru Remaja Amerika Syarikat



Pegawai kesihatan Amerika Syarikat telah memberi amaran tentang bahaya maut berani menyapu internet terbaru: Cabaran Bomba.

Mereka yang mengambil bahagian dalam cabaran yang mencelupkan diri dalam cecair mudah terbakar dan membakar diri mereka sendiri, kemudian memadamkan api secepat mereka boleh, memuat naik video ke laman termasuk YouTube dan Facebook.

Santa Clara pegawai kesihatan daerah di California telah memberi amaran mengenai bahaya yang ditimbulkan oleh permainan, dan mengatakan bahawa beberapa mengambil bahagian di dalamnya telah mengalami kebakaran yang teruk akibat.

"Beberapa kanak-kanak telah mengalami luka terbakar kedua dan ketiga darjah di seluruh negara," kata Joy Alexiou, Santa Clara Pusat Perubatan Lembah jurucakap. "Terdapat kesan-kesan jangka panjang. Minggu jika tidak bulan pemulihan, parut sepanjang hayat dan kecacatan dan kehilangan pergerakan, kerana tisu akan ketat apabila ia menyembuhkan."

Seorang budak lelaki berusia 15 tahun di Buffalo, Texas, meninggal dunia akibat kecederaan selepas dilaporkan mengambil bahagian dalam cabaran itu, dan satu lagi berusia 15 tahun di Kentucky telah teruk terbakar selepas melihat aksi di Facebook dan cuba untuk menyalinnya, kata Alexiou .

Pada 2 Ogos, California remaja Fernando Valencia, 16, mengalami luka terbakar darjah ketiga ke leher dan perut selepas mencurah kuku penghilang menggilap lebih dirinya dan menyalakan ia sebagai sebahagian daripada berani.

"Sebagai dibakar hidup-hidup adalah salah satu perkara yang paling buruk yang anda boleh bayangkan," katanya kepada stesen berita KABC. "Ia adalah kesilapan saya. Saya tidak boleh kata apa-apa lagi selain itu adalah idea yang bodoh."

Di Ohio, seorang remaja dipercayai telah cedera cuba cabaran berhampiran Cincinnati.

"Mereka fikir mereka hanya boleh menerangi diri mereka di atas api dan melangkah terus ke bilik mandi dan meletakkan api," kata Ketua Frank Conway dengan Pejabat Negeri Fire Marshal ini. "Sesetengah daripada mereka mendapatkan agak teruja dan mereka jatuh."

Psikiatri Dr Gerald Shiener, pakar psikiatri di Wayne State University, mengatakan bahawa beberapa remaja telah bersedia untuk mengambil risiko yang signifikan untuk mendapatkan terkenal di kalangan rakan-rakan mereka.

"Kita perlu ingat pertama yang remaja banyak yang lebih matang daripada kita sedar," Shiener memberitahu CBS Tempatan. "Remaja bersaing dengan satu sama lain, jadi jika salah seorang kanak-kanak kanak-kanak lain berani melakukan sesuatu, mereka cenderung untuk mengambil berani."

"Kanak-kanak seperti orang-orang filem tindakan di mana sesuatu yang sentiasa berlaku, mereka suka muzik keras dan mereka memerlukan sesuatu untuk mendapatkan melalui halangan yang yang mereka gunakan untuk menghalang perasaan mereka," katanya.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online