Tuesday 15 July 2014

Jangan Terus Tidur Selepas Sahur



Selama berabad-abad manusia melakukan puasa sebagai laku pembersihan diri untuk sihat fizikal, mental, spiritual. Di zaman moden ini bukti kajian semakin banyak menguatkan manfaat sihat puasa. Seharusnya kadar kolesterol jadi bertambah baik kerana puasa.

Salah satu kajian mengenai manfaat puasa Ramadan terhadap kesihatan dimuat di American Journal of Applied Sciences tahun 2007. Penyelidikan itu direka untuk menilai kesan puasa Ramadan terhadap profil lipid plasma dan glukosa serum pada sejumlah mahasiswa Jordan.

Dilaporkan dalam kajian tersebut bahawa puasa mendatangkan banyak perubahan pada pola tidur, aktiviti fizikal dan tabiat makan. Perubahan itu mungkin menyebabkan perubahan metabolisme terhadap kesihatan dan penyakit.

Kajian itu dilakukan di bulan puasa bulan Oktober 2006. Subyek penelitian adalah 70 orang mahasiswa dan mahasiswi Jordan yang sihat dari tiga universiti. Usia rata-rata mereka 21 tahun.

Parameter yang dikira adalah berat badan, denyut nadi, tekanan darah diastolik dan sistolik. Semua parameter itu selama empat minggu bulan puasa secara bermakna kelihatan lebih rendah berbanding sebelum bulan puasa. Dua minggu selepas puasa, berat badan dan parameter lain cenderung kembali ke masa sebelum puasa. Kabar gembiranya, parameter itu masih berada di angka sebelum puasa.

Mereka diperiksa gula dalam darah, trigliserida, kolesterol, kolesterol jahat (LDL), kolesterol baik (HDL) satu hari sebelum, minggu pertama, kedua, keempat bulan puasa serta dua minggu selepas puasa. Ternyata, kolesterol baik meningkat secara bermakna selama bulan puasa. Ini menunjukkan hubungan positif antara denyut nadi dan pengambilan lemak. Menunjukkan pula hubungan negatif antara tekanan darah sistolik dan berat badan.

Kolesterol jahat secara bermakna kelihatan menurun di akhir bulan puasa. Tidak pula kelihatan kenaikan gula darah di akhir puasa.

Kajian itu membuktikan bahawa puasa Ramadan memang menurunkan berat badan, kolesterol jahat secara bermakna. Puasa pun secara meyakinkan meningkatkan kadar kolesterol baik. Tidak terlihat pula peningkatan trigliserida dan gula darah di akhir bulan puasa.

Kajian yang dilakukan oleh Kamal Mahmoud Saleh Mansi dari Al at-Bayt University Al-Mafrag Jordan itu menyimpulkan bahawa puasa Ramadan memberi kesan baik terhadap profil lemak darah kerana ada sekatan pengambilan makanan. Profil lemak darah yang lebih baik ini tentu saja menguntungkan untuk pencegahan penyakit jantung koroner.


Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online