Tuesday, July 22, 2014

Hindari Makan Daging Saat Berbuka Puasa



Saat berbuka puasa, anda pasti ingin terus menyantap aneka makanan yang lazat dan menggugah selera. Makanan buka puasa yang tepat sebaiknya bermula dengan mengambil makanan yang manis, seperti kurma, sirap, dan manisan.


"Apabila berbuka puasa, anda boleh saja menyantap semua makanan yang ada," kata Hardinsyah, pakar pemakanan dan Profesor dari IPB, beberapa waktu lalu di Puncak, Bogor. Hanya, saat berbuka puasa, ada baiknya kita menahan diri untuk mengambil beberapa jenis makanan tertentu, salah satunya daging.

Hardin menyarankan untuk mengelakkan penggunaan daging saat berbuka. "Jangan berbuka puasa dengan makan daging. Daging ini sangat susah dihadam," ujarnya.

Seperti kita ketahui, jika dibandingkan jenis makanan lain, proses pencernaan daging memerlukan waktu yang lebih lama. Hasilnya, makanan lain yang anda pengambilan saat berbuka puasa juga akan cukup lama masa dicerna oleh lambung.

Proses pencernaan yang memerlukan masa ini menyebabkan metabolisme jadi lambat. Akhirnya, berat badan pun melonjak. "Sebaiknya, saat berbuka puasa, anda perbanyak penggunaan makanan cair atau padat pemakanan, misalnya susu atau yogurt," katanya.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online