Thursday 17 July 2014

Cegah Bau Bahagian Sulit Tubuh Badan



Walau sudah mandi dan menjaga kebersihan, ternyata bau tak sedap masih boleh tercium dari tubuh, terutama dari bahagian yang lembab. Salah satu bahagian tubuh yang boleh jadi sumber bau tak sedap adalah kawasan paha.

Di bahagian badan sekitar paha ini, suhunya lebih panas dan lembab kerana berada di bahagian bawah pakaian.

"Keringat dan kelembapan yang bercampur dengan bakteria semulajadi di kulit akan menyebabkan bau tidak sedap," kata Kelly Pagliai Redbord, doktor pakar kulit dari George Washington University.

Selain itu, di kawasan paha juga terdapat pelbagai kelenjar keringat apokrin yang mengeluarkan hormon tertentu ke kulit. Ketika bercampur dengan keringat, boleh timbul bau tidak sedap. Terlebih jika kita kerap menggunakan pakaian dalam yang membuat kulit semakin lembab.

Berikut adalah beberapa cadangan dari Redbord untuk mencegah bau tidak sedap dari kawasan persendirian.

- Rambut di organ intim boleh menyebabkan kelembapan dan bau terperangkap. Rambut pubis juga membuat kulit tidak boleh kering dan sejuk. Meski anda tidak perlu mencukur habis rambut di kawasan ini, tetapi merapikannya agar tidak terlalu gondrong sangat membantu mengurangkan bau.

- Mandi secara teratur akan menghilangkan bakteria penyebab bau yang bersembunyi di lipatan-lipatan tubuh. Bila anda termasuk sering berpeluh, gunakan sabun antibakteria. "Jangan hanya menyapukan sabun, tapi gunakan tekanan dan pastikan semua permukaan tubuh terkena, termasuk di bahagian bawah zakar" kata Redbord.

- Mengurangkan kelembapan tubuh adalah cara terbaik untuk mengurangkan bau badan. Untuk itu, pastikan seluruh bahagian tubuh sudah kering sebelum berpakaian. Bila perlu semasa cuaca panas, pada bahagian intim dikeringkan dengan hair dryer. Apalagi menurut Redbord tuala yang lembab boleh menjadi tempat kuman. Kerana itu pastikan tuala anda benar-benar kering.

- Pilih pakaian dalam yang tepat. Bahan kapas akan membuat kulit lebih bernafas. Bila perlu bawalah pakaian dalam cadangan dan akan ganti jika terasa lembab.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online