Tuesday 22 July 2014

5 Kebiasaan Ibu Hamil Yang Sering Mengundang Tawa Lingkungan Sekitarnya

Perubahan umum yang terjadi pada ibu hamil adalah turun naik hormon yang tidak menentu. Sebentar merasa sedih, lain waktu merasa bersemangat. Terkadang sikap-sikap yang diperlihatkan ini justru mengundang tawa dan senyuman dari lingkungan sekitarnya.

Menimbang berat badan berkali-kali dalam sehari
"Setiap kali dia selesai makan sesuatu, dia akan berjalan menuju timbangan untuk melihat berat badannya," ujar seorang suami yang mempunyai isteri hamil.

Hal ini wajar saja terjadi, kerana umumnya wanita mengandung merasa cemas dengan kenaikan berat badan mereka.

Mengukur perut dan lingkar pinggang
Selama tempoh kehamilan, banyak wanita yang diam-diam mengukur perkembangan perut dan lingkar pinggang yang terus melebar. Kebiasaan ini dirasa comel oleh suami dan lingkungan sekitar mereka. Alhasil, banyak orang mengekspresikannya dengan cara mengusap perut ibu hamil. 

Sering bingung
Jangan hairan kalau suatu hari anda bertemu ibu hamil yang tampak kebingungan di pusat membeli-belah atau pasar raya. Sebab, banyak wanita hamil yang acap kali mendadak "nyanyuk", tapi ini sesuatu yang wajar terjadi, kerana kehamilan membuat segala sesuatu terasa dan kelihatan baru untuk para ibu hamil.

Bernostalgia dengan fesyen lama
Saat akan bertandang ke sebuah pesta, wanita hobi memanut diri dengan pelbagai fesyen. Kebiasaan ini tak berhenti walaupun sedang hamil. Untuk memuaskan rasa ingin tahu, ibu hamil cuba fesyen lama dengan harapan masih muat dan kelihatan menarik. Melihat tingkah laku yang demikian, sering membuat suami atau ahli keluarga lain tertawa geli atau tersenyum-senyum sendiri.
 
Selalu kelaparan
Pasti anda sering mendengar ibu hamil yang mengeluhkn berat badan mereka yang melonjak, tetapi apa daya, mereka tak kuasa untuk menghadkan pengambilan makan. Sebab, nafsu makan wanita hamil dua kali ganda lebih tinggi berbanding sebelum mereka mengandung.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online