Monday 14 October 2013

Mitos Daging Kambing Kepada Manusia



Esok kita semua akan menyambut hari Raya Qurban . Di hari raya Idul Adha ini, sebahagian masyarakat akan menikmati makanan yang mengandungi daging kambing atau daging lembu. Jika ingat daging kambing, saya ingat beberapa mitos yang sangat diyakini masyarakat kebenarannya.

Mitos pertama, masyarakat yang kebetulan diketahui tekanan darahnya rendah atau hipotensi ( tensi < atau = 90/60 ) akhirnya meningkatkan penggunaan daging kambing agar tensinya naik . Tekanan darah rendah boleh disebabkan oleh pelbagai perkara. Boleh kerana pendarahan, kurang minum sampai dehidrasi kerana pelbagai sebab , keletihan atau kurang tidur. Tensi yang rendah juga boleh disebabkan kerana gangguan pada jantung baik kerana kelainan injap atau serangan jantung bahka gagal jantung.

Tetapi pada sebahagian masyarakat tanpa melihat kenapa tensinya rendah langsung mengambil daging kambing secara berlebihan. Kalau tensi turun kerana gangguan jantung, mengambil daging kambing yang berlebihan justru akan fatal dan memburukkan keadaan.

Kesan langsung akibat mengkonsumsi daging kambing berlebihan adalah sembelit. Kalau kebetulan mempunyai penyakit GERD ( penyakit dimana asam atau isi lambung balik arah ke atas), maka GERDnya akan bertambah parah setelah menkonsumsi daging kambing berlebihan. Belum lagi kesan jangka panjang berupa peningkatan kadar lemak dan kolesterol darah.

Mitos kedua yang juga beredar di tengah masyarakat adalah bahawa " torpedo " atau testis kambing akan meningkatkan ghairah seksual atau sate kambing setengah matang meningkatkan ghairah seksual. Ternyata , hal inipun tidak sepenuhnya benar .

Memang testis kambing banyak mengandung testosteron yang dapat meningkatkan ghairah seksual. Tetap sebenarnya peningkatan ghairah seksual berlaku kerana multifaktor dan tidak semata -mata berkaitan dengan makanan.

Daging kambing, sama halnya daging merah lain seperti daging lembu mengandungi lemak yang tinggi. Lemak haiwan biasanya mengandungi lemak tepu. Lemak tepu ini banyak mengandung LDL lemak jahat yang boleh terkumpul pada dinding pembuluh darah kita.Selain lemak , daging kambing juga mengandungi protein haiwan . Protein kita perlukan untuk menggantikan sel -sel yang rosak dan sebagai zat pembangun .


Daging kambing termasuk juga daging lembu yang akan menjadi santapan utama Hari Raya Kurban mengandung zat pemakanan yang memang kita perlukan tetapi kalau jumlahnya berlebihan akan mengganggu kesihatan kita. Dan jangan lupa imbangi banyak makan buah-buahan dan sayur untuk mengurangkan kesan-kesan sampingan dari makan daging berlebihan.

Salam sihat, selamat makan daging korban dan tetap sihat.

Petikan: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online