Tuesday 1 October 2013

Minum Banyak Kopi Ancam Kesihatan Seksual ?




Tidak semua yang lebih banyak itu lebih baik, begitu pula kopi dan fungsinya sebagai afrodisiak. Jika diambil secara berlebihan, kopi justru akan mengancam kesihatan seksual sehingga dapat mengurangkan kepuasan dalam berhubungan intim.

Psikologi seksual Zoya Amirin mengatakan, kopi dikenali sebagai afrodisiak yang berkesan untuk meningkatkan ghairah seks. Namun , jika diambil lebih daripada dua cawan sehari, kopi justru memberikan kontra .

Kontra daripada pengambilan terlalu banyak kopi , jelas Zoya , antara lain penurunan pengeluaran hormon testosteron sehingga mempengaruhi jumlah sperma. Selain itu, kualiti sperma pun umumnya menjadi buruk , misalnya menjadi berbau.

" Baunya bukan seperti kopi, malainkan seperti tercemar bakteria , tidak sedap. Padahal mood bercinta sangat dipengaruhi oleh aroma tubuh dirinya dan pasangan . Aroma sperma yangtidak sedap tentu akan merugikan, "katanya dalam " Coffee Talk with JJ Royal " , Kamis ( 26/9/2013 ) , di Jakarta .

Kelebihan penggunaan kopi , lanjut dia , juga boleh memberi kesan pada prestasi seks. Kopi mempunyai kesan memacu hormon adrenalin pada tubuh sehingga meningkatkan rasa cemas.

Menurut Zoya , rasa cemas boleh membuat aktiviti seks kurang memuaskan. Ini kerana rasa cemas membuat seseorang sukar fokus. Padahal fokus dalam berhubungan seks merupakan salah satu kunci kejayaan mendapatkan kepuasan.

Sebaliknya , saat dimakan sesuai dengan hidangan, kopi akan memberikan kesan perangsang ringan yang membangkitkan ghairah seks. Menurut Zoya , satu cawan kopi sebelum berhubungan seks akan meningkatkan tenaga yang diperlukan untuk lebih kreatif mencipta gaya yang saling memuaskan.

" Kreativiti dalam bercinta penting untuk meningkatkan peluang mendapat kepuasaan bercinta, " tegasnya .

Zoya menambah , kesan pengambilan kopi berlebihan umumnya hanya terjadi pada laki -laki . Ini kerana kesan kopi lebih terlihat pada sperma, khususnya membuat bau menyengat padanya.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online