Thursday 10 October 2013

Mati Muda Kerana Daging?



Kebiasaan mengambil daging olahan boleh meningkatkan risiko seseorang mati muda sampai 20 peratus. Penyebab kematiannya adalah risiko terkena penyakit jantung dan kanser.

Demikian kesimpulan sebuah kajian jangka panjang yang dilakukan di Amerika Syarikat terhadap lebih daripada 120,000 orang . Kajian dilakukan hingga 28 tahun untuk para responden wanita dan 22 tahun untuk responden lelaki .


Setiap empat tahun , para responden mengisi kaji selidik mengenai pola makan mereka. Ternyata mereka yang hobi mengasup daging yang tidak diproses , yakni daging yang diolah sendiri , risiko kematian pramatang meningkat kira-kira 13 peratus. Sementara itu, para peminat daging diproses seperti sosej atau nuget, risiko kematiannya naik 20 peratus.

Untuk menekan risiko pengambilan daging , para penyelidik menyarankan untuk menggantikan daging dengan ikan atau daging ayam serta kacang- kacangan . Mereka yang hobi mengasup ikan, risikonya untuk terkena penyakit yang boleh membuat mati muda turun hingga 14 peratus .

Daging merah yang diproses dianggap berbahaya kerana ia mengandungi lemak tepu, tinggi sodium, nitrit, dan beberapa zat karsinogenik .

" Lebih daripada 75 peratus kos kesihatan negara di Amerika dihabiskan untuk membiayai penyakit kronik . Padahal , penyakit tersebut boleh dicegah dengan mengurangkan bahagian pengambilan daging merah ," kata Dean Ornish , pakar pemakanan dari Universiti California , San Francisco, AS .

Kajian yang berasingan yang diterbitkan dalam jurnal American Heart Association mendedahkan lelaki yang hobi mengasup minuman manis berisiko tinggi mengalami penyakit jantung.

Kajian yang dilakukan terhadap lebih dari 42,000 lelaki selama 22 tahun itu mengungkap bahawa minuman manis akan meningkatkan lemak darah ( trigliserida ) dan risiko keradangan.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online