Saturday, October 26, 2013

Kereta Terbang Ada Di Slovakia



Kereta terbang atau aeromobil , menjadi impian Stefan Klein - seorang pereka pelbagai produk asal Slovakia selama 20 tahun. Impiannya tersebut, pada awalnya hanya dipercaya segelintir orang . Namun kini , kendati kereta terbangnya belum sesuai dengan harapan banyak orang, hasil kerja keras Stefan Klein telah memberi harapan .

Menurut Stefan , dengan kereta terbang - memanfaatkan infrastruktur yang ada - orang boleh melakukan perjalan jarak jauh dari pintu ke pintu , artinya perlu repot lagi berganti kenderaan . Tepatnya hanya menggunakan satu kenderaan dari garaj rumah atau tempat letak , sampai ke tempat tujuan akhir.

Lapangan Terbang

Pada saat berupa kereta, kenderaan ini diletakkan tempat letak rumah atau umum.Tidak menyita ruang terlalu lebar, namun tetap sedikit lebih panjang dibandingkan dengan kereta biasa. Maklum, diperlukan untuk melipat sayap saat berfungsi sebagai kereta .

Penggerak, digunakan mesin Rotax 912 dengan bahan bakar sama dengan yang digunakan enjin kereta biasa. Bermakna boleh dibeli di stesen minyak . Saat menjadi kereta boleh meluncur di pelbagai jenis jalan. Sedangkan untuk tinggal landas dan mendarat , diharapkan tetap melalui landasan lapangan terbang! Tidak disebutkan tiba -tiba take - off di jalur lurus jalan tol.

Gabungan

Model yang diperlihatkan Stefan sekarang ini merupakan versi ketiga atau 3.0. Sebelumnya sudah ada versi 1.0 sejak awal 1990 , vers 2.0 ( 1995-2010 ) dan 2.5 ( 2005 - 2013) dan terakhir adalah vers 3.0 yang dinilainya lebih stylish. Menurutnya , aeromobil ini menyenangkan pemandu dan penumpang , kerana menggabungkan unsur kereta sport dengan pesawat ultra ringan.


Mesin Rotax 912 boxer 4- slinder atau konfigurasi silinder harisontal berlawanan arah, berkapasitas 1.121 cc, menghasilkan tenaga 100 PS . Saat menjadi kereta, menggerakkan roda depan, lebarnya hanya 1,600 mm.

Ketika terbang menggunakan propeler dengan tiga daun baling - baling yang berada di depan . Saat akan terbang , sayap yang semula melipat ke belakang, bergerak ke samping , membuat lebar kereta terbang ini menjadi 8.2 meter.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online