Tuesday 1 October 2013

Bahaya Pakai Dalam Terlalu Ketat



Faktor bahan yang selesa dan model terkini biasanya menjadi syarat yang dipakai banyak orang untuk memilih pakaian dalam. Padahal faktor saiz pakaian dalam mutlak diperhatikan. Saiz terlalu ketat berpengaruh besar pada kesihatan.

Pakaian dalam, terutama seluar dalam , yang terlalu ketat akan menghalang peredaran darah dan memberi kesan kepada organ pembiakan. Kerana itu jangan sembarangan memilih pakaian dalam.Seluar dalam yang terlalu ketat baik pada bahagian perut atas atau bawah boleh menyebabkan rasa tidak selesa . Pada perut bahagian atas , seluar terlalu ketat akan menekan perut dan boleh mencetuskan refluks asid lambung sehingga timbul rasa panas di dada.


Sementara seluar dalam di bawah pinggul yang terlalu ketat akan mengurangkan aliran darah di bahagian paha atas sehingga menyebabkan iritasi , rasa kebal, atau kesemutan .Saiz seluar dalam yang terlalu ketat juga akan membuat peredaran udara di organ reproduki terhambat sehingga organ genital menjadi lebih lembab . Pada akhirnya hal ini akan mencetuskan jangkitan dan iritasi .Kajian juga menunjukkan pakaian dalam yang ketat akan meningkatkan suhu badan dan membuat bakteria mudah berkembang biak.


Anda juga harus berfikir semula jika menyukai seluar dalam jenis thong . Sebaiknya pemakaian seluar dalam ini terhad waktunya kerana thong boleh menyumbang pada jangkitan faraj jika menyerap dan menyebarkan bakteria. Meski membuat anda merasa seksi tetapi thong juga boleh menyebabkan iritasi .

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online