Thursday 10 October 2013

Apa Yang Ada Dalam Nugget Ayam ?



Nugget ayam merupakan salah satu jenis makanan segera yang sering menjadi andalan ketika perlukan kemudahan dalam memasak. Ditambah lagi dengan rasanya yang gurih dan lazat , makanan ini cenderung disukai segala usia.

Ketulan ayam mungkin terdengar selamat dan berkhasiat kerana didakwa sebagai makanan olahan berbahan baku daging ayam. Namun , sebuah kajian baru justru menyatakan sebaliknya.

Mengikut kajian para ahli asal University of Mississipi Medical Center, Amerika Syarikat, nugget ayam justru lebih banyak mengandungi lemak daripada daging ayam itu sendiri.

Kajian itu diawali oleh keingintahuan para penyelidik mengingat begitu banyaknya ayam yang diolah menjadi nugget , iaitu sekitar 50 peratus . Setelah diteliti , mereka mendapati ketulan ayam tidak hanya mengandungi daging seperti yang selama ini dituntut.

" Daging ayam bukan merupakan komponen utama dari nugget . Sebaliknya komponen yang dominan pada nugget adalah lemak, kulit, tulang, saraf, dan rangkaian penghubung ayam, " catat penyelidik .

Kajian sebelumnya yang dimuat dalam Journal of Food Science and Technology mencari , 30 peratus kandungan makanan olahan daging terdiri daripada lemak. Malah, menurut kajian baru , kadar lemak pada makanan olahan daging berpotensi lebih dari itu.

Di lain pihak, gerai makanan segera mendakwa , nugget ayam diperbuat daripada 100 peratus daging ayam dan tidak dicampur dengan bahan lain. "Sederhana saja , nugget ayam diperbuat daripada daging ayam, " tulis mereka.

Terlepas dari kontroversi tersebut , bagaimanapun makanan olahan daging perlu terhad. Sebuah kajian beberapa waktu lalu menunjukkan , kebiasaan makan daging olahan menyumbang kepada kematian di usia muda.

Hal itu terjadi kerana daging olahan mengandung garam yang tinggi serta bahan- bahan kimia sebagai pengawet . Kandungan itu pula yang berperanan dalam meningkatkan risiko penyakit seperti penyakit jantung, stroke, hipertensi, atau kanser.

Oleh kerana itu, para ahli menyarankan agar pelanggan memilih daging yang alami untuk memperoleh manfaat optimum darinya.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online