Saturday 26 October 2013

Alasan Angelina Jolie Angkat Payudara



Bintang filem Hollywood Angelina Jolie menjalani prosedur mastektomi ganda untuk mengangkat kedua payudaranya. Keputusan itu terpaksa dilakukannya kerana ia mengalami mutasi sejenis gen tertentu yang meningkatkan risiko mengalami kanser payudara.

Jolie berkata , beliau memulakan proses pelantikan payudaranya di awal Februari lalu. Ia melakukannya kerana berkaca pada pengalaman ibunya, Marcheline Bertrand , yang meninggal di usia 56 tahun setelah 10 tahun berjuang melawan kanser ovari.
Jolie , yang telah dikurniakan enam anak , mengetahui dirinya mempunyai gen yang bermutasi setelah melakukan pemeriksaan gen beberapa waktu lalu. Mutasi gen yang dimiliki pasangan pelakon Brad Pitt itu adalah untuk gen yang dinamakan BRCA1 sehingga sangat meningkatkan risiko kanser payudara dan kanser ovari.

Gen BRCA1 berkaitan dengan gen BRCA2 yang termasuk dalam gen manusia dan dikenali sebagai penekan tumor. Menurut National Cancer Institute ( NCI ) Amerika Syarikat , pada sel normal , gen BRCA1 dan BRCA2 justru membantu untuk menjaga kestabilan bahan genetik sel, iaitu DNA , dan membantu menjaga pertumbuhan sel yang tidak terkawal . Namun , gen yang bermutasi malah berkaitan dengan pembangunan risiko genetik dari kanser payudara dan ovari.

Dianggarkan 12 peratus wanita dalam populasi umum boleh menderita kanser payudara selama hidupnya. Namun, wanita dengan gen BRCA1 dan BRCA2 yang bermutasi mempunyai risiko kanser payudara yang meningkat secara drastik. Dianggarkan kira-kira 60 peratus wanita dengan gen mutasi didiagnosis dengan kanser payudara.

Menurut NCI , wanita yang mempunyai gen bermutasi punya risiko lima kali lebih besar dalam berkembangannya kanser payudara berbanding mereka yang tidak. Mutasi gen ini paling umum dijumpai pada wanita Yahudi di Eropah Timur. Selain itu , perempuan Norway , Belanda , dan Ireland juga mempunyai kadar mutasi yang tinggi terhadap gen BRCA1 dan BRCA2 .

Ahli bedah payudara di Claveland Clinic , dr Michael Cowher , mengatakan, mutasi gen BRCA bukan hanya mempengaruhi payudara wanita. Lelaki yang membawa gen mutasi ini juga menghadapi peningkatan risiko kanser payudara dan kanser prostat. Mutasi gen tersebut juga meningkatkan risiko kanser pankreas bagi orang yang membawanya.

Cowher mengatakan, mastektomi ganda sebenarnya bukan satu- satunya penyelesaian yang boleh dipilih. Ada beberapa pilihan lain yang boleh dibincangkan dengan doktor , antara lain kemoprevensi dengan rawatan seperti tamoksifen . Selain itu , ada pula peningkatan kekerapan pemeriksaan klinikal dan rejimen saringan berdasarkan pengimejan .

Berdasarkan keterangan NCI , prosedur mastektomi ganda bertujuan untuk menghilangkan sebanyak mungkin rangkaian yang berisiko untuk mengurangkan risiko kanser. Namun, bukan berarti prosedur ini dapat melindungi sepenuhnya dalam melawan kanser.

Kepala Pembedahan Onkologi di Lenox Hill Hospital di New York City dr Stephanie Bernik mengatakan, mastektomi ganda merupakan pilihan terbaik bagi seseorang yang mengalami mutasi gen.

" Risiko kanser sangatlah tinggi dan pengawasan kanser saja tidak memberikan jaminan kita mampu mengesan kanser sejak peringkat awal ," ujarnya.

Bernik mengatakan, saat ini lebih banyak wanita yang mau menjalani prosedur pelantikan payudara. Pilihan pembinaan semula payudara meningkat pada 15 tahun terakhir. " Paling tidak, wanita boleh lebih percaya diri , walaupun payudaranya telah diangkat, " katanya.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online