Monday, October 7, 2013

3 Langkah Untuk Kelihatan Sihat Dan Cergas



Tubuh yang selalu segar dan bugar adalah salah satu penunjuk penting kesihatan. Dengan kecergasan yang terjaga, seseorang juga tidak akan mudah merasa lelah. Aktiviti padat selama seharian tidak menjadi masalah bila kecergasan boleh dipertahankan.

Menurut pakar perubatan sukan dr . Andi Kurniawan Sp.KO dari Indonesia Sport Medicine Centre
( ISMC ) , dalam menjaga kecergasan tubuh perlu dilatih secara rutin. Sebenarnya , tidak sukar melatih tubuh agar selalu bugar .

Andi menerangkan, sekurang-kurangnya 3 jenis kecergasan yang perlu dilatih supaya keadaan tubuh tetap maksimum. Latihan kecergasan ini meliputi latihan untuk jantung dan paru-paru, otot, dan kelenturan .Berikut cara melatih tiga unsur kecergasan seperti dituturkan Andi :

1 . Jantung dan paru

Kecergasan ini menyebabkan tenaga selalu diedarkan tepat waktu. " Untuk melatih kecergasan jantung dan paru, lakukan olah fizikal yang bersifat aerobik. Misalnya berbasikal , lari , jalan kaki, atau senam , "kata Andi.

Latihan harus dilakukan rutin setiap hari selama 15-30 minit . Andi menyarankan latihan dilakukan pagi hari sebelum kenderaan banyak dilalui kenderaan . Latihan pagi hari juga membolehkan tubuh lebih segar dan memperoleh limpahan vitamin D dari cahaya matahari .


2.  Otot

Kecergasan ini menentukan tubuh tidak mudah lelah walau banyak melakukan aktiviti. " Untuk kecergasan otot sebaiknya lakukan latihan beban . Latihan ini membolehkan otot bekerja maksimum supaya beban boleh terangkat , "kata Andi.

Tentunya banyaknya beban disesuaikan dengan kondis tubuh. Jika tidak ada beban , Andi menyarankan latihan sit up , push up , atau squat . Sit up melatih kekuatan otot perut dengan gerakan bangun dan tidur. Push up melatuh kekuatan lengan atas dan bawah, dengan menolak tubuh menjauhi lantai. Sedangakn squat melatih otot kaki dengan gerakan jongkok dan berdiri.

Latihan sebaiknya dilakukan rutin 2-3 set setiap hari, dengan berehat 1-2 minit tiap setnya . Untuk pemula Andi menyarankan 10 kali gerakan tiap setnya . Jumlah set boleh bertambah seiring kemampuan tubuh.

3. Kelenturan

Kelenturan menentukan tubuh yang selalu bebas bergerak . Untuk melatih kelenturan Andi menyarankan rutin melakukan pemanasan ( stretching ) sebelum bekerja . Gerakan stretching menitik beratkan pada sendi , misalnya leher , bahu , lengan, atau kaki .

Pemanasan juga membolehkan tubuh tidak kram saat bekerja . Andi menyarankan untuk rutin stretching sebanyak 1-2 set. Satu set dilakukan dalam 10-15 saat. "Dengan latihan rutin tentu tubuh bugar dan sihat bukan lagi impian. Tidak sukar melakukannya asal ada kemahuan , "kata Andi.

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online