Saturday 7 September 2013

Takut Mati Kerana Gemuk, Wanita Turunkan Berat Badan



Divonis hanya boleh hidup sampai lima tahun lagi menyedarkan seorang wanita untuk mengubah gaya hidupnya demi mencapai berat badan ideal. Dalam masa satu tahun, ia pun berjaya menurunkan berat badannya sampai 114 kilogram.

 
Charmaine Wilkinson , wanita asal Cambridge , sebelum ini mempunyai berat badan sebanyak 215 kilogram dan telah diberi tahu doktor bahawa tulang - tulangnya akan hancur jika berat badannya terus meningkat.

Yang paling membimbangkan, Charmaine dikatakan tidak akan bertahan hidup hingga sampai usianya 40 tahun. Perkataan dari doktor tersebut memanggil kesadarannya untuk mengubah gaya hidup. Setelah berjaya melepasi pemotongan perut, ia berjaya menurunkan berat badan sebanyak 114 kilogram selama 12 bulan.

Dia juga berjaya secara menakjubkan mengubah saiz pakaian yang tadinya berukuran 32 ( saiz baju Eropah ) menjadi ukuran 12.

 
Atas kejayaannya tersebut , sekarang Charmaine menyiapkan perkahwinannya dengan tunangan yang telah bersamanya selama 11 tahun.

"Kesihatan saya merosot. Saya mudah untuk bernafas tapi mengalami kesulitan untuk berjalan. Rasanya saya seperti seorang wanita tua," ia berkata . "Saya juga telah menggelembung begitu banyak selama bertahun- tahun, bahkan cincin pertunangan saya tidak akan muat di jari saya lagi. "
Charmaine mengatakan, berat badannya mula meningkat setelah ia melahirkan anak- anaknya, Maison (13) dan Poppy ( 4) . Ditambah lagi ia juga hobi mengambil junkfood dan minum minuman manis.

Usaha penurunan berat badan yang kemudian dilakukannya tak banyak membantu . Ditambah lagi , doktor mendiagnosis tulang - tulangnya mungkin akan hancur jika bobot tubuhnya tak dikendalikan.


" Adanya fikiran untuk tidak menikah atau tidak bisa melihat anak- anak saya tumbuh dewasa sangat menghancurkan perasaan saya, " katanya.


Akhirnya doktor menyarankannya melakukan tindakan operasi lambung. Sejak operasi , bobot Charmaine berhasil turun drastik dengan konsisten melalui bahagian pengambilan makanan yang lebih kecil, sihat, dan bersenam.

 
"Saya terus mengkhabarkan perubahan berat badan saya di Facebook, dan saya melihat perbezaan dalam beberapa bulan yang luar biasa. Saya kelihatan sangat berbeza dan merasa lebih glamor , " ia meneruskan.
Lebih lanjut , ia bersama tunangnya kini boleh menetapkan tarikh perkahwinan . Ia juga merasa seperti sosok perempuan baru dan tidak sabar untuk mengenakan pakaian perkahwinannya .

Sumber: Kompas.com

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online